ترس از رانندگی

0
(0)

ترس از رانندگی ممکنه دلایل زیادی داشته باشه
مهمترین دلیلش نداشتن تسلط کافی در رانندگی و یا نوآموز بودن ماست.
اما ترس ما از چی می تونه باشه!

ترس از رانندگی 1 ترس از رانندگی

1- به عابر پیاده بزنیم.
2- به اتومبیل دیگران برخورد کنیم و تصادف کنیم.
3- دیگران با ما تصادف کنند.
4- دیگران باعث استرس ما می شوند.
 
حالا موارد بالا رو یکی یکی با هم مرور می کنیم و راه های غلبه بر این ترس رو ذکر می کنیم.


ترس برخورد با عابر پیاده:
این ترس،ترس خوبیه. چون به هر حال تصادف با عابر پیاده بسیار خطرناکه و ممکنه باعث مرگ یک نفر بشه. پس چه بهتر که همیشه این ترس همراه ما باشه و در تمام طول مدت عمر همیشه به یاد داشته باشیم که آسیب پذیرترین افراد در رانندگی، عابران پیاده هستند.

اما چه کار کنیم که با عابر پیاده برخورد نکنیم؟ عابر پیاده برای عبور از خیابان حتماً سرعت عبور شما رو با سرعت عبور خودش تنظیم می کنه. به این ترتیب که مثلاً اول ماشین سفید رنگ رد بشه و بعد مشکی. بعدش من از خط عبور می کنم. بنابراین شما که راننده هستید، باید طوری سرعت خودتون رو تنظیم کنید که معادلات عابر پیاده بهم نریزه.

همیشه به عابر پیاده راه بدهید از خط عابر رد شود.اما اگر خودش ایستاد و قصد عبور نداشت، اصراری نیست. عبور کنید تا عابر پیاده طبق معادلات خودش عبور کنه. ولی همواره قبل از رسیدن به خط عابر پیاده و سرعت گیرهای مخصوص، از سرعت خودتون بکاهید و آماده توقف در پشت خط عابر بشید.

باید قبل از رسیدن به خط عابر، به قدری سرعتتون کم بشه که عابر پیاده بفهمه شما قصد دارید برای عبورش راه رو باز کنید. توقف برای عبور عابران پیاده، نشانه شعور بالای شما در رانندگیه. شعوری که کمتر کسی رعایت می کنه و با دیدن خط عابر، انقدر با سرعت عبور می کنند که هیچکس نتونه رد بشه! انگار نوعی چراغ سبز برای گاز دادن بیشتر و عبور سریع تره!

گاهی اوقات عابر پیاده از خط عابر رد نمیشه و از هرجایی که بتونه عبور می کنه. در این موارد هم با دیدن عابر پیاده یا  بهش راه بدید و یا اگر قصد عبور دارید، باید انقدر فاصله شما از عابر زیاد باشه که امکان برخورد با شما رو نداشته باشه. به این ترتیب می تونید مطمئن بشید تا حد بسیار زیادی احتمال برخورد با عابر پیاده رو کاهش می دید.

 

ترس برخورد با اتومبیل دیگران:
در مورد این ترس باید بگم که شما قانون رو رعایت کنید. با کسی برخورد نمی کنید. یک بار دیگه کتاب راهنمایی رانندگی رو بخونید. چه قانون هایی رو یادمون رفته؟

حق تقدم با کسیه که در سمت راست شماست، حق تقدم در میدان با اتومبیلیه که در میدان در حال چرخشه، رعایت فاصله 2 ثانیه با اتومبیل جلویی، راهنما در هنگام تغییر مسیر، نگاه کردن به نقاط کور آینه، رعایت سرعت قانونی، عدم گرفتن سبقت از راست و خیلی موارد دیگه که جزء قوانین رانندگی محسوب میشه و مطمئن باشید با رعایت قوانین هیچگاه با هیچ اتومبیلی برخورد نخواهید کرد.

در ضمن اگر تازه کار هستید، در لاین وسط و یا لاین دوم سمت راست برانید. در این لاین ها رانندگانی قرار دارند که حوصله بیشتری برای رانندگی دارند و سرعتشان نسبت به دیگران کمتر است. همچنین هیچ وقت پشت سر اتومبیلی که دارای چراغ های ترمز خراب است، رانندگی نکنید. وگرنه در هنگامی که ترمز می کند، شما متوجه نخواهید شد و با وی برخورد خواهید کرد.


ترس تصادف دیگران با ما:
خیلی از اوقات ما می ترسیم از اینکه اتومبیل های دیگر ما را نبینند و به ما بزنند. این ترس هم جزء ترس های خوبه اما نباید زیاد سخت بگیرید. اتومبیل های دیگه همیشه شما و حرکت شما رو مد نظر دارند و رانندگی خودشون رو با رانندگی شما تنظیم می کنند. بخاطر همینه که در ترافیک های بی نهایت شلوغ کلی ماشین هستند که بدون برخورد با هم یک گروه خوب رانندگی رو تشکیل می دهند. اما یک سری نکات رو هم باید رعایت کنیم تا از برخورد اتومبیل های دیگه جلوگیری کنیم:

الف) همون طور که فاصله مناسب با اتومبیل جلویی رو رعایت می کنید، سعی کنید فاصله مناسب با اتومبیل پشت سر هم داشته باشید. اگر اتومبیل پشت سری اصرار به عبور و سبقت از شما را دارد، لجبازی نکنید و بهش راه بدید تا عبور کنه و در عوض اتومبیلی پشت سر شما قرار بگیره که فاصله قانونی رو با شما رعایت می کنه.

ب) در هنگام تغییر مسیر حتماً راهنما بزنید . راهنما باید قبل از تغییر مسیر ناگهانی در داخل شهرها 150 متری و بیرون شهرها 500 متری از منطقه ای که می خواهید به آن وارد شوید روشن شود. نه اینکه درست زمانی که تصمیم به گردش می گیرید راهنما بزنید! در هنگام تغییر لاین هم از راهنما استفاده کنید و به آینه ها اکتفا نکنید.

ج) در هنگام تغییر مسیر( مثلاً تغییر از لاین 1 به 2) حتماً آهسته فرمان بدهید و ناگهان تغییر لاین ندهید. سعی کنید تغییر لاین پیوسته و آهسته در اتوبان را بیاموزید. همانطور که قبلاً هم گفتم، اگر 5 درجه می خواهید فرمان بدهید و به لاین 2 بروید، این 5 درجه را حداقل در 3 ثانیه انجام دهید و نه در 1 ثانیه! این مدت زمان 3 ثانیه به شما کمک می کند که اگر به احتمال 1% اتومبیلی در نقطه کور شما قرار داشته که شما وی را ندیده اید، اتومبیل مذکور فرصت انجام واکنش و تغییر مسیر را داشته باشد و از برخورد با شما جلوگیری کند. حالا تصور کنید در تغییر مسیر ناگهانی، فرصتی برای واکنش اتومبیلی که در نقطه کور شما قرار گرفته  نیست!

د) چراغ های ترمز خود را حتماً چک کنید تا سالم باشند.

ه) حق تقدم را رعایت کنید و گاهی از خود گذشتگی داشته باشید و به اتومبیل های دیگر راه بدهید( حتی هنگامیکه به اشتباه ورود ممنوع آمده اند).


ترس از وارد شدن استرس از طرف دیگران:
این ترس رو دور بریزید. هیچکس بهتر از شما نیست. همه ی ما در ابتدای رانندگی مبتدی بوده ایم . هیچکس ذاتاً راننده به دنیا نیومده همونطور که هیچکس ذاتاً نوازنده نیست! هر چیزی با تمرین بدست میاد. پس شما در حال تمرین هستید و مهارت خودتون رو با رانندگی بیشتر بالا می برید. حالا دیگران ممکنه حوصله شما رو نداشته باشند. چه باید کرد؟

فقط خونسرد باشید. راحت رانندگی کنید، دقت کنید و درست رانندگی کنید. مهم نیست اتومبیل های دیگه چقدر بوق بزنند، مسخره کنند، ویراژ بدهند و یا هر چیز دیگری. مهم رانندگی شماست. توجه داشته باشید که اگر شما خوب و درست رانندگی کنید، حتی اگر دیگران با شما برخورد کنند، شما مقصر نخواهید بود. پس همواره با آرامش، خونسردی و اطمینان رانندگی کنید و از هیچکس هراسی نداشته باشید. در ضمن :
در شروع یک روز با روحیه خوب به سراغ رانندگی بروید و از اون لذت ببرید.
 
اتومبیل خودتون رو همواره تمیز و سالم نگه دارید و به سلامتش اهمیت بدید.

و در نهایت همیشه به خودتون بگید:
 

اومدم که به همتون رانندگی یاد بدم   :))

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

رانندگی در شب

0 (0) رانندگی در شب امر ریسک‌پذیری است حتی اگر خودرو به چراغ‌های مدرنی مجهز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما