تصادفات متداول موتورسواران – قسمت نه

0
(0)

موتورسواری یکی از خطرناک‌ترین سرگرمی‌های دنیای امروزی است. طبق یک آمار تهیه شده در سال 2005 از هر 10000 موتورسیکلتِ اسپرتِ ثبت‌شده در آمریکا، 22 مورد از آن‌ها راکبان خود را به کام مرگ کشیده‌اند که اکثر آنان را جوانانی تشکیل می‌دهند که در پروسهٔ یادگیری هستند. از آنجایی که الگوی پیروی شده توسط بسیاری از این افراد یکسان است و همچنین بسیاری از تصادفات آن‌ها در چند قالب متداول دسته‌بندی می‌شوند، می‌توان با افزایش آگاهیِ این بخش از جوانان احتمال بروز حوادث ناگوار برای آن‌ها را کاهش داد. در ایران سالانه 5000 موتورسوار جان خود را از دست می‌دهند. در این کشور منبع خاصی برای افزایش دانش موتورسواری امن وجود ندارد پس بر آن شدیم که در یک مطلب 10 قسمتی، شایع‌ترین حوادثی که گریبان‌گیر موتورسواران می‌شوند را مورد تحلیل قرار داده و گامی در جهت حفظ جوانان این مرز و بوم پیموده باشیم.

اگر اولین بار است که با این مجموعه آشنا شده‌اید اکیداً توصیه می‌شود مطالعه آن را از بخش اول آغاز کنید.

در این قسمت به بررسی نهمین مورد از حوادث متداول می‌پردازیم.

موتورسیکلت9 1 تصادفات متداول موتورسواران   قسمت نه 

زیر گرفته شدن توسط خودروهای سنگین:

در یک روز زیبا مشغول سواری با موتور خود هستید. در یک راه 2 لاینه که لاین راست آن توسط خودروهای پارک شده اشغال شده است در حرکتید. پس از کمی رانندگی به یک کامیون تنبل می‌رسید که با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. پس از مقداری کلنجار رفتن با خود خسته شده و تصمیم می‌گیرید از شکاف نیم متری بین کامیون و جدول وسط خیابان عبور کنید. پس از آنکه به چرخ جلوی کامیون رسیدید ناگهان مسیرش را به سمت شما منحرف نموده و پس از زمین‌زدنتان، شما را به چرخ عقبش حواله می‌دهد.

در زمان عبور چرخ تریلی از روی فرد، کلاه کاسکت و کاپشن موتورسواری و زره رستم و تن اسفندیار هیچ‌کدام به‌کارتان نمی‌آید و به‌هیچ‌وجه نباید با این یک مورد شوخی شود.

مکانیزم این مدل زیر گرفته شدن کاملاً مشابه زیر گرفته شدن توسط خودرو است. با این تفاوت که بسیار فاجعه‌بارتر است.

اگر تا به حال پشت فرمان یک خاور نشسته باشید حتماً متوجه شده‌اید که آن‌ها از نظر میدان دید جزء فجایع مهندسی محسوب می‌شوند. تا 5 متر جلوتر از خاور حتی خودروها هم قابل رؤیت نیستند. چه برسد به موتورسواران و عابران پیاده. در زمینهٔ دید نسبت به اطراف نیز تعریف چندانی ندارند اگر فکر می‌کنید که مشکلاتشان به همین‌جا ختم می‌شود باید ترمز ضعیف، وزن زیاد و احتمال چپ کردن را هم چاشنی کنید تا میزان جدیت موضوع برایتان روشن شود. یک نکتهٔ جالب دیگر هم این است که در خودروهای سنگین به دلیل طول بیشتر (به‌ویژه تریلرها که منعطف نیز هستند) چرخ‌های عقب دنباله‌روی چرخ‌های جلو نبوده و در هنگام پیچیدن چندین متر به مرکز پیچ نزدیک‌تر هستند. این یعنی حتی اگر چرخ‌های جلو از کنار شما عبور کنند بازهم ممکن است توسط چرخ‌های عقب زیر گرفته شوید.

موتورسیکلت9 2 تصادفات متداول موتورسواران   قسمت نه

راه پیشگیری:
هرگز در نقاط کور اقدام به سبقت نکنید. و در صورت اقدام به سبقت این خودروها نسبت به شما ترمز بگیرید و اجازه دهید هرچه سریع‌تر سبقتشان را بگیرند. به‌هیچ‌وجه خود را بین گارد ریل و خودروی سنگین قرار ندهید. علاوه بر این بدانید که هرگز در زمان انتخاب مسیر خود نباید روی ترمز گرفتن این خودروها حساب باز کنید. چرا که حتی به فرض توجه راننده و دیده شدن شما باز هم در اکثر مواقع تخمین افراد از قدرت ترمز این خودروها فاصلهٔ زیادی با واقعیت دارد و سد راه آن‌ها منجر به حوادثی تلخ می‌شود. همچنین بدانید که تریلرها و کامیون‌های مرتفع احتمال چپ کردن زیادی دارند و نباید در سمت خارج پیچ، موازی آن‌ها حرکت کرد.

توصیه:
مستقل از اینکه رانندهٔ خودرو، موتورسوار یا عابر پیاده باشید بهتر است همواره از خودروهای سنگین دوری کنید. موتورسوارانی که علاقه دارند پا به پای این خودروها، آن‌ها را همراهی کنند یا آن‌هایی که در نقاط کور آن‌ها اقدام به سبقت گرفتن می‌کنند همواره در معرض خطری بزرگ قرار دارند. اگر جلوی این خودروهای سنگین توقف کرده‌اید، با مشاهدهٔ چهرهٔ راننده از اینکه قادر به دیدن شما هستند اطمینان حاصل کرده و هرگز در کنار آن‌ها نرانید زیرا با یک تغییر جهت ناگهانی آن‌ها فاجعه به بار می‌آید. خود بنده چه در هنگام پیاده‌روی، چه موتورسواری و چه خودرو سواری، تا جای ممکن حداقل فاصله‌ای پنج متری از این خودروها دارم.

منبع پدال

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

فناوری اسکای اکتیو

0 (0) آیا شرکتهای خودروساز به آینده فکر  می کنند؟ بیشترین دغدغه ها و نگرانیهای  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما