تفاوت توربوشارژر و سوپرشارژر

0
(0)

توربوشارژر و سوپرشارژر هر دو به این منظور طراحی شده اند که هوای بیشتری به داخل موتور بفرستند تا توان موتور افزایش یابد و این کار را از طریق فشرده کردن هوا انجام می دهند.

تفاوت اصلی این دو سیستم منبع نیرویی است که کمپرسور آنها را به کار می اندازد و توربین را می چرخاند. سوپرشارژر از طریق یک تسمه مستقیما به موتور وصل می شود و مانند دینام و واتر پمپ توسط موتور چرخانده می شود. ولی توربوشارژر نیروی چرخش خود را از گازهای خروجی موتور تامین می کند به این صورت که در مسیر گازهای خروجی یک توربین قرار داده شده که متصل به کمپرسور توربوشارژر است و در اثر فشار گازهای خروجی این توربین به چرخش در می آید و گردش آن از این طریق به کمپرسور منتقل می شود و آن را نیز می چرخاند.

2015 mustang supercharger big تفاوت توربوشارژر و سوپرشارژر

در هر دو سیستم مزایا و معایبی وجود دارد. از نظر تئوری توربوشارژر بازدهی بهتری دارد زیرا از انرژی هدر رفته در گازهای خروجی برای چرخش خود استفاده می کند اما از طرف دیگر توربوشارژر تا حدی مسیر خروج دود را مسدود کرده و مقداری فشار منفی یا Back-Pressure ایجاد می کند و تا موقعی که دور موتور بالا نرود بوست زیادی تولید نمی کند و باعث به وجود آمدن لگ یا تاخیر در دورهای پایینتر می شود.

turbocharger vs supercharger تفاوت توربوشارژر و سوپرشارژر

نصب سوپرشارژر آسانتر و کم هزینه تر است زیرا نیازی به تغییر در سیستم خروجی موتور نیست. از آنجایی که سوپرشارژر نیروی خود را مستقیما از پولی میل لنگ دریافت می کند مشکل تاخیر یا لگ بسیار کمتر از توربوشارژر است زیرا نیازی به بالا رفتن دور موتور و افزایش فشار گازهای خروجی ندارد و به همین دلیل موتورهای مجهز به سوپرشارژر منحنی گشتاور صافتری دارد و برای رانندگی شهری مناسبتر است. البته در سیستمهای مدرن توربوشارژر با استفاده از توربین با پره های متغیر تا حد زیادی مشکل لگ برطرف شده است. هم در موتورهای بنزینی و هم دیزلی از توربوشارژر استفاده می شود ولی سوپرشارژر بیشتر در موتورهای بنزینی کاربرد دارد و به ندرت در موتور دیزل از آن استفاده می شود. بر خلاف سوپرشارژر، توربوشارژر به دلیل فشار و حرارت بالاتر ضرر و زیان بیشتری به موتور می زند و این حرارت زیاد به قطعات موتور سرایت می کند و علاوه بر اینکه از عمر و دوام قطعات می کاهد باعث افت قدرت نیز می شود و به همین دلیل نیاز به خنک کنندگی بیشتری دارد که از طریق اینترکولر انجام می شود. همچنین احتمال خطر آتش سوزی به دلیل حرارت بالاتر در توربوشارژر بیشتر است. به کار افتادن و افزایش بوست ناگهانی توربوشارژر در دور موتورهای بالاتر فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت وارد می کند.

TURBOCHARGER 600 330 95 c1 تفاوت توربوشارژر و سوپرشارژر

برای رسیدن به اسب بخار یکسان، توربوشارژر نیاز به بوست بیشتری نسبت به سوپرشارژر دارد زیرا گرمای بیش از حد منیفولد دود به هوای فشرده شده سرایت کرده و دمای آن را بسیار بالا می برد. گردش سوپرشارژر توسط میل لنگ حدود 20 درصد از توان موتور را می گیرد ولی این 20 درصد افت قدرت ارزش 46 درصد افزایش قدرت که در اثر نصب سوپرشارژر به دست می آید را دارد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

تعویض تایرها در سرما و تنظیم باد

0 (0)  فشار باد و عمق شیارهای لاستیک خودرو به هنگام برف و باران، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما