چند مورد تاثیر گذار در خرید خودرو دسته دوم

0
(0)

بازار خودروهای دست‌دوم یک مورد استثنائی بوده و نیازمند توجه به جزئیات است.
با وجود اینکه به نظر می‌آید اکثر خودروهای دست‌دوم از نظر کاربرد یکسان به نظر می‌آیند اما قیمت آن‌ها به‌ صورت دراماتیکی متفاوت است. دلیل آن است که دو خودروی دست‌دوم در بازار عین هم نیستند: برخی خودروها در وضعیت دشواری رانده‌شده‌اند و وضعیت سختی را تجربه کرده‌اند درحالی‌که تعداد انگشت‌شماری نیز ممکن است با قیمت‌های نجومی فروخته شوند. برخی خودروها ممکن است تاریخچه‌ی چشمگیری داشته باشند و برخی ممکن است اصلاً فاقد این تاریخچه باشند.

این‌ها مواردی هستند که می‌توانند روی قیمت و ارزش یک خودرو در بازار دست‌دوم‌ها تأثیر بگذارند. در این مطلب 10 موردی وجود دارند که می‌توانند بر قیمت یک خودروی دست‌دوم اثر بگذارند.

کارکرد
این یک حقیقت ساده است: هرچقدر که یک خودرو مسافت بیشتری را طی کرده باشد، ارزش فروش مجدد پایین‌تری خواهد داشت. مردمی که خودروی دست‌دوم می‌خرند می‌خواهند تا نمونه‌های کم کارکرد یک خودرو را به دست آورند و اولین چیزی که موردتوجه آن‌هاست، کیلومتر شمار خودرو است. یک خودروی دست‌دوم کم کارکرد در بازار دست‌دوم‌ها ارزش بالاتری خواهد داشت.

شرایط ظاهری خودرو
“شرایط” واژه‌ی فراگیری است که به منظور توصیف ظاهر کلی خودرو بکار رفته است. از لحاظ بصری اگر خودرو دارای زدگی، خط و خش و مواردی از این قبیل باشد طبیعی است که قیمت پایین‌تری را روی خود ببیند. ترک‌ها و شکاف‌های شیشه و پنجره‌ها نیز تأثیر زیادی دارند.

داخل کابین خودرو را نیز از یاد نبرید. خودروهایی با چرم‌های پاره شده، پانل‌های شکسته شده، چراغ‌های ازکارافتاده و… تأثیر منفی بر قیمت می‌گذارند. اگر می‌خواهید که خودروی خود را بفروشید، مطمئن شوید که توجه کافی را به خرج می‌دهید و در هنگام نشان دادن خودرو به خریدار از تمیز بودن نمای خارجی و داخلی خودرو غافل نشوید.

شرایط فنی و مکانیکی
“شرایط” همچنین می‌تواند به کارایی و پرفورمنس خودرو نیز اشاره داشته باشد. خودروهایی که سواری ناهنجاری دارند و یا از اگزوز خود دود خارج می‌کنند طبیعتاً قیمت پایین‌تری خواهند داشت. برخی از خودروها نیز از ضعف‌های دیگری همچون سیستم تعلیق شکسته، روغن‌ریزی و… رنج می‌برند. بهترین راه برای حفظ ارزش خودرو این است که همیشه مراقب خودرو باشید و هرگونه مشکل فنی را در اسرع وقت رفع نمایید.

چیزی که مردم برای آن پول می‌دهند یک خودروی سالم است که مدارک و مستندات مربوط به تعمیرات را به همراه دارد. خودرویی که تاریخچه‌ی سرویس‌های دوره‌ای خود را به همراه دارد مطمئناً ارزش بالاتری نسبت به خودرویی خواهد داشت که هیچ مدرک و تاریخچه‌ای ندارد.

خرید خودروی دسته دوم چند مورد تاثیر گذار در خرید خودرو دسته دوم

زنگ‌زدگی و پوسیدگی
درحالی‌که زنگ‌زدگی و پوسیدگی می‌تواند در دسته‌ی موارد فنی و ظاهری قرار بگیرد اما این مورد خاص یک قاتل مطلق در زمینه‌ی ارزش یک خودروی دست‌دوم است. خودروهایی با زنگ‌زدگی آشکار آسیب‌پذیرتر هستند، خصوصاً در مناطق برفی که از نمک در جاده‌ها استفاده می‌شود. اگر در چنین مناطقی زندگی می‌کنید، با تمیز کردن خودروی خود در زمستان و زدودن هرگونه نمک زیر بدنه، از به وجود آمدن این موارد جلوگیری کنید. همچنین از برخورد با هرگونه سطحی پیشگیری کنید چرا که عدم تعمیر قسمت تصادف کرده می‌تواند باعث پیشرفت بخش زنگ‌زده شود.

تصادفات/تعمیرات
همه‌ی ما می‌دانیم که تصادف اتفاق می‌افتد و متأسفانه این وقایع تأثیر شگرفی بر ارزش خودروی دست‌دوم می‌گذارند. بدیهی است که خودروهایی با سابقه‌ی تصادف و تعمیر ارزش پایین‌تری خواهند داشت. اگر خودرویی تصادف کرده باشد، جزئیات مربوط به تعمیرات آن می‌تواند باعث جلب اعتماد بیشتر خریدار احتمالی شود.

رنگ و تجهیزات جانبی خودرو
یک خودروی زردرنگ به اندازه‌ی خودرویی با رنگ سفید یا نقره‌ای محبوب نخواهد بود بنابراین این مورد را در هنگام خریدن خودرو به یاد داشته باشید.
اضافه کردن وسایل جانبی به خودرو نیز اگرچه که خیلی شخصی است اما بر قیمت خودرو تأثیر می‌گذارد. بنابراین اگر می‌خواهید تا بال بزرگی را روی عقب خودرو بگذارید، سیستم تعلیق را پایین‌تر بیاورید و یا شیشه‌ها را دودی بکنید، به خاطر داشته باشید که خودروهای مشابه فابریک کارخانه قیمت بالاتری نسبت به نسخه‌های دستکاری‌شده دارند.

جغرافیا
این مورد به قدر کافی جالب‌توجه است، ارزش یک خودروی دست‌دوم بسته به منطقه‌ای که فروش می‌رود تغییر می‌کند. در مناطق گرم نظیر میامی و لس‌آنجلس، خودروهای کوپه و کانورتیبل ارزش خود را بهتر از یک پیکاپ تراک حفظ می‌کنند؛ اما در مناطقی که برف و باران زیادی می‌بارد، خودروهای کاربردی ارزش بالاتری خواهند داشت. همچنین اگر یک خودرو روی برف و نمک را به خود دیده باشد، ارزش مجدد خودرو می‌تواند کمتر از نمونه‌ای باشد که در ماه‌های سرد سال رانده نشده است.

عرضه و تقاضا
عرضه و تقاضای یک خودرو تعیین‌کننده‌ی ارزش باقی‌مانده‌ی آن مدل است. خودروهایی که در تعداد محدود ساخته‌شده و نسخه‌های مخصوص هستند، یک مزیت طلایی را در بازار خواهند داشت.
شگفت آنکه برخی آپشن ها هم می‌توانند همین اثر را بسته به تقاضا داشته باشند. خودروهای معین همانند نسخه‌های اسپورت می‌توانند ارزش بالاتری داشته باشند اگر گیربکس دستی داشته باشند. از سوی دیگر، خودروهای تولید انبوه مجهز به گیربکس اتوماتیک در نظر خریداران عمومی جذاب‌تر به چشم می‌آیند و قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌هایی با گیربکس دستی خواهند داشت.

تصویر برند
برخی برندها ارزش خود را بهتر از دیگران حفظ می‌کنند. معمولاً خودروهایی که تاریخچه‌ی اعتماد عالی‌ای دارند ارزش بیشتری پیدا می‌کنند. برای مثال به تراک‌های تویوتا نگاه کنید. حتی اگر این خودروها به اندازه‌ی رقبا قدرتمند و لوکس نباشند، اما به علت قابلیت اطمینان و کیفیت خوبشان ارزش بالاتری دارند. از سوی دیگر، خودروهایی با اعتبار و کیفیت پایین‌تر ارزش پایین‌تری دارند. مدل‌های مختلف دست‌دوم هیوندای از قیمت پایین‌تری رنج می‌برند زیرا که تاریخچه‌ای طولانی از ارزانی و کیفیت پایین را با خود به همراه دارند.

انگیزه و مشوق‌ها
خودروهایی که مشوق‌های بزرگی دارند و در زمان نو بودن تخفیف‌های فراوانی را پیشنهاد می‌دهند در آینده ارزش پایین‌تری خواهند داشت. اگر نمایندگی نیاز دارد تا در زمان نو بودن خودرو تخفیف زیادی بدهد، بدانید که آن خودرو در بازار دست‌دوم‌ها ارزش کمتری خواهد داشت.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

مشخصات روغن موتور

0 (0) اهمیت رنگ روغن موتور رنگ روغن به تنهایی معیاری مناسب جهت تشخیص كیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما