خنک کردن ماشینی که جوش آورده است

0
(0)

شاید جوش آوردن ماشین، مخصوصا در هوای گرم یا مسافت های طولانی ساده ترین مشکلی باشد که ممکن است بروز کند. جدا از این که چه مسائلی سبب جوش آوردن خودرو می شود؛ برای خنک نمودن آن باید نکاتی را رعایت کنید تا آسیبی جدی به خودروی شما وارد نشود.

خنک کردن موتور ماشین خنک کردن ماشینی که جوش آورده است


گام ۱

در گرمای بالا به دلیل اینکه قطعات در بیشترین انبساط خود هستند سرد کردن سریع نه تنها سودی ندارد بلکه انقباض سریع آن ها باعث چسبیدن رینگ ها به پیستون شده و ادامه حرکت باعث خراش های زیادی بر روی بلوکه موتور خواهد شد.از طرفی سرد وگرم شدن شدید پیستون نیز باعث ترک خوردگی بر روی سطح پیستون خواهد شد.تاب برداشتن سرسیلندر و ایجاد ترک در بلوکه نیز به آن اضافه می گردد.یعنی یک تعمیر موتور اساسی با هزینه ای بیش از پانصد هزار تومان.


گام ۲
وقتی آب همراه ندارید

در مواقعی که موتور خیلی گرم شده و هیچ آب خنک کننده ای نیز همراه ندارید بلافاصله خودرو را در یک موقیعت مناسب متوقف نموده و کاپوت را بالا زده و هر سی ثانیه موتور را چند ثانیه روشن کنید و بعد خاموش نمائید.
این کار را چندین مرتبه ادامه دهید تا موتور به دمای محیط اطراف خود برسد.در این حالت از چسبیدن رینگ ها و صدمات دیگر جلوگیری خواهد شد.

باید به فکر تعویض یک واشر سرسیلندر (به دلیل بالا بودن دمای زیاد موتور که اولین خسارت آن واشر سرسیلندر است) باشید البته در صورت وارد شدن آب به روغنِ موتور و یا بالعکس ورود روغن به آب رادیاتور این کار باید انجام شود.


گام ۳

در صورتی که آب همراه دارید وقصد اضافه کردن به رادیاتور را دارید باید دقت بسیار زیادی شود.لازم است خودرو را روشن کرده تا حرکت و پمپاژ واترپمپ، آب را به سمت بلوکه موتور هدایت کرده و از ایجاد فشار زیادی در رادیاتور خودداری نماید.


گام ۴

برای باز کردن درب رادیاتور باید دقت لازم صورت پذیرد؛ پیشنهاد می گردد با یک لوله و یا هر وسیله دیگر باز کردن آن را به آرامی و از فاصله حداقل یک متری انجام دهید تا در صورت وجود فشار زیاد در رادیاتور آب بسیارگرم آن به سر وصورت شما نپاشد که بسیار خطرناک است.


گام ۵

پس از بازکردن در رادیاتور به آرامی آب را در چند مرحله به آن اضافه می کنیم و دور موتور را بالا برده تا آب سریعا گردش پیداکرده و دمای موتور را پایین بیاورد. و پس از خنک شدن موتور آن را خاموش کرده و به فکر سایر اقدامات، نظیر انتقال به تعمیرگاه مجاز و رفع نشتی باشید.


گام ۶

در خودروهای امروزی به دلیل مدار بسته بودن آن ها لازم است هواگیری از سیستم خنک کاری انجام پذیرد. در غیر این صورت موتور با گرم کردن مجدد مواجه خواهد شد.


گام ۷
روش دیگر این است که:

سریعا خودرو‌ را متوقف کرده و بدون خاموش کردن بگذارید چند لحظه‌ای در حالت درجا کار کند. در این راستا اولین اقدام پس از متوقف کردن خودرو، ریختن آب روی بدنه رادیاتور، برای کاهش دمای آن است.

البته باید توجه کرد که آب باید روی بدنه رادیاتور ریخته شود، نه روی موتور؛ زیرا ریختن آب روی موتور ممکن است موجب ترک‌خوردگی بدنه آن شود.

پس از خنک کردن بدنه رادیاتور، لازم است حدود ۲۰۰ متر خودرو را حرکت داد تا برخورد جریان هوا با رادیاتور خیس موجب کاهش سریع‌تر دمای آن شود.

پس از ‌آن باید در رادیاتور را با دستمال نیم دور چرخاند تا در صورت وجود بخار داخل آن، به تدریج تخلیه شود. پس از آن می‌توان در رادیاتور را کامل باز کرده و در صورت نیاز آب رادیاتور را اضافه کرد.


نکات و هشدارها

بهتر است قبل از سرد شدن، مبادرت به باز کردن در رادیاتور نکنید؛ چون به دلیل وجود بخار تحت فشار با دمای بسیار بالا امکان دارد که در اثر پاشیده شدن آب داغ، آسیب جدی به دست و صورت وارد شود و سوختگی شدیدی به وقوع بپیوندد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

بدترین خودروهای 2017 از نظر مصرف کنندگان

0 (0) برای ما مهم است که بهترین خودروها را شناسایی کنیم؛ اما اطلاع از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما