درجه بندی کیفیت تایر

0
(0)

معمولا درجه بندی کیفیت لاستیک توسط شرکت خودروساز یا سفارش دهنده تایر و یا تولید کننده آن در کناره لاستیک درج می شود. سفارش داده شده به تولید کننده باید دارای سه مشخصه ویژه باشد:

۱) نوع آج تایر مشخص باشد

۲) اندازه لغزش مجاز تایر روی سطح جاده

۳) مقاومت در برابر حرارت

باید توجه داشت که تایرهای مخصوص برف در درجه بندی سیستم UTQG قرار نمی گیرند.

tire corosion درجه بندی کیفیت تایر

● ساییدگی تایر (نوع آجر تایر)

میزان ساییدگی تایرها را معمولاً با درصد اندازه گیری کرده و مرغوبیت آن را با توجه به میزان درصد سایش تایر در شرایط مختلف جاده ای، می سنجند. این میزان اگر روی تایری معادل ۲۰۰ درج شده باشد، به این معناست که تایر مورد نظر ۲ برابر یک تایر معمولی در برابر سایش مقاوم بوده و عمر آن طولانی تر است. البته باید در نظر داشت که تمامی این اعداد بر اساس شرایط آزمایشگاهی اندازه گیری می شوند و در شرایط واقعی، با توجه به نوع رانندگی و شرایط جاده ها تغییر می کند. بالانس تایر، باد تایر و شرایط آب و هوایی و ویژگی های جاده ای در زمان مصرف تایر، در میزان سایش آن تأثیر دارد. نکته دیگر اینکه سایش تایرها را باید با شرکت تولید کننده همان تایر مقایسه کرده و از مقایسه محصول دو شرکت متفاوت، باید اجتناب کرد.

● اندازه لغزش

میزان لغزش بیانگر توانایی توقف خودرو در سطوح مختلف جاده نظیر آسفالت، بتن، خاک و سطوح خیس یا خشک جاده است. میزان لغزش، با توجه به خط ترمز بجا مانده پس از ترمزگیری در این جاده ها، اندازه گیری می شود. میزان لغزش بر روی تایر به صورت حروف A, B, C درج می شود که A نشانه بهترین عملکرد و C شاخص پایین ترین عملکرد است.

● مقاومت در برابر حرارت

میزان مقاومت تایر در برابر حرارت، در شرایط آزمایشگاهی و بر اساس مواد تشکیل دهنده آن به دست می آورند. لذا در شرایط واقعی باید به مواردی دیگر از جمله نوع جاده و میزان باد تایر توجه کرد. دمای بیش از حد تایر باعث فاسد شدن مواد تشکیل دهنده شده و عمر آن را کاهش می دهد. حتی ممکن است در صورت افزایش بیش از حد دما، موجب ترکیدگی تایر شود. مقاومت در برابر حرارت را با حروف A, B, C بر روی تایر درج می کنند. بر طبق قوانین امریکا، تمامی تولید کنندگان تایر ملزم به رعایت حداقل گرید C تایر هستند.

● عرض تایر

فاصله یک طرف از جدار تایر تا طرف دیگر آن است که به میلی متر بیان می شود. مثلاً اگر روی تایری ۲۱۵ درج شده باشد، یعنی عرض تایر ۲۱۵ میلی متر است. در انتخاب تایر باید به رینگ مصرفی نیز توجه داشت زیرا تمامی رینگ ها دارای حداکثر و حداقل اندازه عرضی بوده و باید با اندازه تایر موردنظر همخوانی داشته باشند. به طور معمول، عرض رینگ حدود ۷۵ درصد از عرض تایر در نظر گرفته می شود. در هنگام مونتاژ تایر بر روی رینگ، باید به متناسب بودن این دو اندازه توجه شود.

● قطر رینگ

فاصله بین نشیمنگاه تایر بر روی رینگ از یک نقطه تا نقطه مقابل آن است. این اندازه معمولا به مقیاس اینچ داده می شود مثلاً عدد ۱۵ یعنی قطر رینگ ۱۵ اینچ است و تایر متناظر آن نیز باید ۱۵ اینچی انتخاب شود. استفاده از تایر نامناسب با قطر رینگ (تنگتر یا گشادتر) باعث ترکیدگی تایر و یا خروج آن از روی رینگ شده و خسارات زیادی را در پی دارد.

● افست رینگ

به فاصله بین رینگ مونتاژ شده با توپی اصلی، افست گرفته می شود. محور اصلی حرکت خودرو، به توپی متصل است. بر اثر چرخش این توپی، رینگ به حرکت درآمده و باعث حرکت خودرو می شود. اگر این فاصله رعایت نشود، امکان خارج شدن خودرو از جاده در پیچ ها به وجود می آید. در شیب های تند نیز باعث صدمه زدن به اجزای خودرو نظیر توپی و بلبرینگ های چرخ می شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

بدترین خودروهای 2017 از نظر مصرف کنندگان

0 (0) برای ما مهم است که بهترین خودروها را شناسایی کنیم؛ اما اطلاع از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما