رول بار یا آهن کشی

0
(0)

رول بار یا همان آهن کشی داخل خودروهای دودیفرانسیل، ایمنی اتاق را بوسیله اتصال به شاسی تامین می کند و به هنگام واژگونی خودروها در مناطق صعب العبور، از سرنشینان حفاظت می کند. رول بارها به وسیله اتصالات مورب و دقیق، تحمل ضربات و فشارهای ناشی از وزن خودرو را دارند. امروزه این اتصالات به وسیله کامپیوتر طراحی می شود تا بیشترین تحمل را در برابر ضربات وارده، داشته باشد. اتصالات داخلی خودرو، به کمک جوش های قوی به شاسی متصل می شود. انواع رول بارها برای مصارف گوناگون ساخته می شوند. رول بارهای مخصوص مسابقات به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که پس از واژگونی خودرو، جان راننده و سرنشینان آن حفظ شود. قطر لوله های استفاده شده بر حسب نوع استفاده به صورت های مختلفی انتخاب می شود. درمسابقات حرفه ای و در مناطقی که خطر واژگونی بیشتر وجود دارد از لوله هایی قطورتر و مقاوم تر استفاده می شود. در مدل های حرفه ای روی لوله ها را با ترکیبی از ابر و فوم می پوشانند تا از صدمات احتمالی ناشی از برخورد، جلوگیری به عمل آید. در ادامه انواع رول بار را برایتان به صورت مصور توضیح خواهیم داد.

رول بار رول بار یا آهن کشی

اولین نوع رول بارها، مدلی است که بر روی بدنه خودرو، به وسیله پیچ های مقاوم متصل می شود و به صورت متحرک عمل می کند تا در استفاده روزمره از اتاق جدا و در مواقع نیاز به آن وصل شود. مقاومت این گونه از رول بارها کمتر از سایر مدل هاست و در هنگام واژگونی اتومبیل در فشار اولیه، شکل اصلی اتاق از بین می رود ؛ ولی ایمنی سرنشینان تا حد زیادی حفظ می شود. این گونه رول بارها هیچ گونه اتصالی به شاسی ندارند و از نوع فانتزی آن محسوب می شوند.

دومین نوع رول بارها، مدلی است که به وسیله لوله ای مقاوم و قطور و اتصالات مورب و دقیق، شکل کلی رول بار را درون کابین خودرو تشکیل می دهد و هم چنین بعد از سوراخ کردن زیر آنها، به سمت شاسی کشیده شده و با اتصالات قوی و جوش های مقاوم، در برابر هرگونه ضربه و فشار ناشی از واژگونی، امنیت سرنشین را تامین کرده و شکل اتاق را نیز حفظ می کند. رول بارهای حرفه ای و متصل به شاسی، به ۲ مدل کشیده می شود. مدل اول از داخل خودرو کشیده شده و تا حد زیادی فضای داخلی خودرو را کم کرده و از انعطاف راننده می کاهد ولی شکیل تر و نیز مقاوم تر می باشد. نوع دوم، از خارج بدنه اتومبیل و چسبیده به آن کشیده شده و از روی سقف امتداد می یابد و به شاسی منتهی می شود. این نوع از لحاظ ایمنی در سطح بالایی قرار دارد ولی حجم خارجی خودرو را زیاد می کند. این گونه از رول بارها معمولا در سقف خودرو به باربند متصل می شود که بر زیبایی خشن خودرو می افزاید. رول بار در مسابقات، برای شرکت کنندگان الزامی بوده و هرگز اتومبیل فاقد رول بار، اجازه شرکت در مسابقات، اعم از خارجی و داخلی را ندارد. در بسیاری از مسابقات داخلی قهرمانی کشورمان بارها دیده شده که به یمن تجهیزاتی مانند رول بار، رانندگان اتومبیلهایی که واژگون شده اند هیچ گونه آسیبی متوجه شان نشده و در بعضی از موارد دوباره به مسابقه برگشته اند.
طریقه ساخت برخی از رول بارها به قدری حرفه ای و دقیق است که گویی این حجم لوله ها و اتصالات اضافه شده جزئی از خود اتومبیل هستند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

تعویض تایرها در سرما و تنظیم باد

0 (0)  فشار باد و عمق شیارهای لاستیک خودرو به هنگام برف و باران، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما