رگال رپتور موتورسیکلت 250 سی سی خاص

3
(2)

معمولاً عموم افراد با شنیدن عبارت موتورسیکلت 250 سی‌سی، تصویری از یک موتور سوپراسپرت ریس و یا دست‌کم نیکد در ذهنشان نقش می‌بندد که مهم‌ترین مؤلفه آن‌ها شتاب و سرعت است.
اما در بین موتورسیکلت‌های پلاک شدنی که بیشترین سطح حجم ممکن و سقف ظرفیت مجاز را در کشورمان دارند، هستند موتورسیکلت‌هایی که علیرغم حجم موتور مناسب اولویتشان سرعت و یا شتاب نیست بلکه فلسفه دیگری در پس قامت آنها نهفته است.
رگال رپتور یکی از آنها است!
شما اگر به دنبال یک موتورسیکلت با کیفیت قبول و درخور باشید ولی درعین‌حال به موتورهای سوپر اسپرت علاقه‌ای نداشته باشید، یقیناً انتخاب محدودی دارید.
در بین موتورسیکلت‌های 250 سی‌سی غیر اسپرت، انتخاب‌ها محدود است.

3 1 رگال رپتور موتورسیکلت 250 سی سی خاص

اگر ریس استایل ها و محصولات نیکد استریت را کنار بگذاریم، تنها دو گزینه از کلاس‌های محدود کروز و چاپر باقی می‌ماند.
به عبارتی برای این حجم موتور در بازار ایران فقط دو محصول غیر اسپرت در دسترس است.
یکی موتورسیکلت کلاس کروزر آکوئلا است که توسط کمپانی هیوسانگ کره جنوبی تولید و توسط کویر موتور در کشورمان عرضه می‌شود (قبلاً در پدال به آن پرداخته شده) و دیگری موتورسیکلت کلاس چاپر رگال رپتور که قرار است اکنون به آن بپردازیم.
اول از هر چیز ممکن است برخی خوانندگان با موتورسیکلت‌های کلاس چاپر آشنایی نداشته باشند و این عبارت برایشان نامفهوم باشد.
به همین جهت در ابتدا توضیحی مختصر در مورد کلاس چاپر ضروری به نظر می‌رسد.

2 1 رگال رپتور موتورسیکلت 250 سی سی خاص

موتورسیکلت کلاس چاپر ( CHOPPER)

همان‌طور که میدانید در دنیای چهار چرخ‌ها، اتومبیل‌ها انواع متخلف و گوناگونی دارند و به کلاس‌های سدان، هاچ‌بک، مینی، وانت، ون، کراس‌اوور، شاسی‌بلند، آفرودر و … تقسیم می‌شوند.
در دنیای دوچرخ موتورسیکلت‌ها نیز دقیقاً رویه‌ای مشابه وجود دارد.
موتورسیکلت‌ها با توجه به شکل و استایل و حجم خود به انواع مختلفی نظیر ریس، نیکد، کراس، استریت، اسکوتر، کروزر، چاپر و الی آخر تقسیم می‌گردند.
در این بین چاپر (که معنای لغوی آن به معنی هلیکوپتر می‌باشد!) گونه‌ای از موتورسیکلت است که فاصله دو محور آن کشیده و بیش از حد معمول باشد.

این کلاس که ابتدا در ایالات‌متحده ابداع شد و پدید آمده ظاهر کشیده‌ای دارد، زاویه فرمان آن در بیشترین حد ممکن است و اهرم دسته فرمان آن در بالاترین ارتفاع نسبت به جایگاه زین راننده قرار گرفته. (معمولاً فرمان حالت برآمده خرگوشی دارد!)
در عین کشیدگی زیاد، شاسی ارتفاع کوتاهی از سطح زمین دارد و راکب در قسمتی کوتاه در میانه موتور جای می‌گیرد.
مزیت این کلاس، ایجاد بیشترین حد ممکن راحتی و آسایش برای راکب است که آرامش و کنترل بسیار زیادی را برای راننده نسبت به موتورسیکلتش ایجاد می‌کند و برای طی مسیر و جاده‌های طولانی مناسب است. (اصطلاحاً یک موتور سفری است!)
عمده موتورسیکلت‌های مشهور جهانی این کلاس ساخته کمپانی محبوب هارلی دیویدسون هستند که ید طولایی درزمینهٔ تولید موتورسیکلت‌های کروز و چاپر دارد.
اما چند سالی است گونه‌ای از این کلاس موتورسیکلت تحت برند رگال رپتور در بازار کشورمان عزیزمان ظاهر شده است.

7 1 رگال رپتور موتورسیکلت 250 سی سی خاص

برند آمریکایی!

رگال رپتور در واقع یک برند آمریکایی وابسته به شرکت AJS است که درزمینهٔ تولید موتورسیکلت‌های کروز و چاپر فعالیت می‌کند.
اما آنچه به بازار کشور ما وارد شده محصول وارد شده از شرکت اصلی مادر نیست بلکه طبق معمول از شرق آسیا می‌آید!
در واقع رگال رپتورهای عرضه شده به بازار ایران توسط شعبه چینی برند رگال تولید می‌شوند که البته مالکیت آنها از آنِ شرکت مادر است و مخصوص بازارهای آسیایی هستند.
البته تولید مدل ارزان‌سازی شده در چین بی‌دلیل هم نیست، زیرا رگال رپتور در کشور خودش یارای رقابت با هم‌وطنش (هارلی دیویدسون) را ندارد و بازار محدودی در آن حوزه دارد.
به همین جهت روی صادرات محصولات استاندارد خودش با قیمت تمام شده پایین‌تر به کشورهای در حال توسعه اروپایی (نظیر اسپانیا) و به کشورهای آسیایی (به‌ویژه چین، هند و مالزی) تمرکز کرده و بخش زیادی از بازار این کشورها را تصاحب کرده است.
البته ناگفته نماند این کلاس موتورسیکلت‌ها در مقیاس کلی نیز مشتریان خاص و ویژه‌ای دارند و به همین جهت بازار تقاضایشان محدود است.
درمجموع می‌توان گونه مورد نظر این موتورسیکلت را به‌عنوان یک محصول چینی تولید شده تحت لیسانس شرکت مادر (برند آمریکایی) و مدلی ارزان‌سازی شده طبق استاندارد رگال ارزیابی کرد.

رگال رپتور در ایران

اما محصولات رگال رپتور اوایل دهه 90 شمسی در چهار تیپ مختلف توسط شرکت سکان صنعت پارس به بازار کشورمان وارد شد.
این موتورسیکلت‌های 250 سی‌سی در چهار تیپ تحت عنوان بابر، اسپایدر، فالکن و دیتونا به ایران عرضه شده‌اند.

البته ممکن است شما این موتورسیکلت‌ها را در کوچه و خیابان بسیار کم دیده و یا اصلاً مشاهده نکرده باشید که امری طبیعی است؛ زیرا همان‌طور که گفته شد استایل این موتورسیکلت بسیار خاص است و مشتریان محدودی دارد و در تیراژ پایین به کشورمان عرضه می‌شود. (افرادی که از این‌گونه موتور استفاده می‌کنند عموماً سبک زندگی خاصی دارند!)

8 1 رگال رپتور موتورسیکلت 250 سی سی خاص

نمای ظاهری

سند افتخار و برگ برنده کمپانی رگال رپتور این است که محصولاتش توسط بخشی از تیم طراحی هارلی دیویدسون طراحی می‌شوند!
رگال رپتور گروهی از تیم طراحی شرکت مشهور هارلی دیویدسون به سرپرستی johnny pag را به خدمت گرفته و امر طراحی محصولات خودش را به آنها سپرده است.
به همین جهت واقعاً می‌توان گفت طراحی موتورسیکلت‌های رگال از جهات مختلف قابل قبول و بعضاً تحسین‌برانگیز هستند و کمتر ایرادی می‌توان به آنها گرفت.

ظاهر آنها به‌خوبی از جایگاه یک چاپر دفاع می‌کند و با معیارهای خود منطبق و از اسکلت مستحکمی برخوردار است.
به لطف طراحی مناسب، موتورسیکلت‌های رگال رپتور از چسبندگی بسیار زیادی به سطح جاده برخوردار هستند و در سرعت‌های بالا و جاده‌های ناهموار نیز پایداری خود را حفظ می‌کنند و ابزار کنترل کاملی را در اختیار راننده می‌گذارند.

9 1 رگال رپتور موتورسیکلت 250 سی سی خاص

همچنین طراحی آنها به‌گونه‌ای است که ظرفیت اصلاح و تیونینگ بالایی دارند و هر شخص می‌تواند بنا به سلیقه خود آنها را شخصی‌سازی کند و تغییرات ظاهری ایجاد کند.
اما در کنار تمام این مزایا، رگال رپتور ضعف‌هایی در سیستم تعلیق شاسی خود دارد.
کمک‌های جلو از نوع تلسکوپی عادی است و در قسمت عقب نیز دو کمک‌فنر کپسولی دارد ولی درمجموع کمک‌های آن توانایی کافی برای جذب ارتعاشات و ناهمواری‌های سطحی را ندارند و مقداری از ناهمواری‌های جاده را به بنده کلی و زین موتور منتقل می‌کنند. (البته بخشی از این موضوع به طبیعت استایل موتورهای چاپر بازمی‌گردد)
از طرفی فاصله محور عقب تا موتور بیش از حد معمول زیاد است و به عبارتی خورشیدی چرخ عقب با چرخ‌دنده‌های اعمال قدرت موتور برای انتقال رانش فاصله زیادی دارد که همین فاصله زیاد موجب به هم خوردن تنظیم زنجیر و شل شدن آن در فواصل زمانی کوتاه می‌شود. (کیفیت بلبرینگ محور عقب آن نیز راضی‌کننده نیست و معمولاً از بدو خرید به‌صورت شخصی توسط مصرف‌کنندگان با بلبرینگ مقاوم ژاپنی تعویض می‌شود)

هندلینگ و کیفیت سواری

موتورسیکلت‌های رگال رپتور هندلینگ بسیار خوبی دارند.
در تمام شرایط هدایت موتورسیکلت در دستان شماست و زاویه چرخش بالای فرمان در عین شاسی‌کوتاه نیز امکان گردش‌های شدید و با زاویه بالا را با حفظ پایداری کامل فراهم می‌کند.
چسبندگی زیاد به سطح جاده و زین ارتفاع کوتاه تسلط کاملی را برای راکب خود ایجاد می‌کند.

10 1 رگال رپتور موتورسیکلت 250 سی سی خاص

اما با توجه به کمک‌فنرهای سخت، کیفیت سواری آن مقداری خشک و سخت بوده و در جاده‌های ناهموار آزاردهنده است.
علیرغم سختی سیستم تعلیق با توجه به نوع قرارگیری زین و قدرت چسبندگی محور، درمجموع می‌توان این موتور را برای سواری طولانی‌مدت و توام با آسایش (به‌شرط عبور بر سطح جاده‌های آسفالته) مناسب دانست.

مشخصات فنی و قوای محرکه

هر چهار تیپ موتورسیکلت‌های 250 سی‌سی رگال رپتور از موتور پایه DD250E دو سیلندر خطی چهار سوپاپ با گیربکس 5 دنده و سیستم تزریق سوخت انژکتور و خنک‌کنندگی رادیات بهره می‌برند و مشخصات فنی نزدیک به همی دارند.

14 رگال رپتور موتورسیکلت 250 سی سی خاص

مدل بابر با باک 8 لیتر و وزن خالص 160 کیلوگرم توانایی تولید حداکثر قدرت 14 کیلووات در 8500 دور در دقیقه و رسیدن به حداکثر سرعت اسمی 130 کیلومتر در ساعت را دارد.
مدل اسپایدر با باک 13.5 لیتر و وزن خالص 180 کیلوگرم توانایی تولید قدرت 13 کیلووات ساعت در 8000 دور در دقیقه و رسیدن به حداکثر سرعت اسمی 130 کیلومتر در ساعت را دارد.
مدل فالکن با باک 14 لیتر و وزن خالص 170 کیلوگرم توانایی تولید حداکثر قدرت 13 کیلووات در 8500 دور در دقیقه و رسیدن به حداکثر سرعت اسمی 130 کیلومتر در ساعت را دارد.
و در آخر مدل دیتونا نیز با باک 13.5 لیتر و وزن خالص 180 کیلوگرم توانایی تولید حداکثر قدرت 13.8 کیلووات در 8500 دور در دقیقه و رسیدن به حداکثر سرعت اسمی 120 کیلومتر در ساعت دارد.

در حالت کلی قوای محرکه رگال رپتور تعریفی ندارد و شتاب و سرعت چندانی در اختیار شما نمی‌گذارد.
البته این نکته را نباید فراموش کنید که با یک موتور چاپر طرف هستید و این کلاس موتور اساساً نیازی به قوای محرکه قوی ندارد زیرا برای درگ و یا راندن با سرعت زیاد (ردلاین) طراحی نشده و در فلسفه خود لزوماً نیازی به موتور با اسب بخار بالا ندارد.
به لطف تولید تحت لیسانس استانداردهای رگال آمریکا، کیفیت ساخت و آلیاژ بکار رفته در قطعات موتور آن نیز از کیفیت خوبی برخوردار است و دوام و تحمل فشار آنها بسیار بالاست و می‌توان به ماندگاری آن اطمینان کرد. (موتور آن عمر مفید بالایی دارد)

12 1 رگال رپتور موتورسیکلت 250 سی سی خاص

ایمنی

از نظر ایمنی همان‌طور که قبلاً گفته شد، پایداری موتورسیکلت قابل قبول است.
سیستم‌های ترمز آن نیز به‌صورت دیسکی بوده و از دو دیسک برای ترمز جلو و یک دیسک برای ترمز عقب بهره می‌برد که درمجموع مناسب و قابل اطمینان است و این سیستم ترمز می‌تواند موتور را در شرایط مختلف کنترل و یا در صورت لزوم به‌خوبی متوقف کند.

19 رگال رپتور موتورسیکلت 250 سی سی خاص

نتیجه‌گیری کلی

همان‌طور که گفته شد بازار موتورسیکلت‌های فانتزی غیر اسپرت 250 سی‌سی ایران بسیار محدود است و فقط در دو گزینه خلاصه می‌شود.
اگر شما بخواهید در این گروه محصولات انتخابی داشته باشید گزینه‌ای غیر از آکوئلا هیوسانگ و یا رگال رپتور ندارید!
تفاوت بین آکوئلا و رگال نیز بسیار زیاد است و یکی در کلاس کروزر و دیگری در کلاً چاپر تعریف می‌شود. (مشخصات فنی آنها نیز متفاوت است)
بنا براین حتی می‌توان گفت در هر سگمنت فقط یک گزینه برای انتخاب وجود دارد و باید بنا بر سلیقه و تعریف نیاز خود انتخاب کنید.

اما درمجموع رگال رپتور را می‌توان محصولی استاندارد و با کیفیتی نسبتاً مناسب دانست که بزرگترین مزیتش استایل جسورانه و خاصش است.
اگر کاپشن چرمی می‌پوشید، عینک دودی ضخیم روی چشمانتان می‌گذارید، به راک استارها علاقه‌مندید، به سوپر اسپرت‌ها علاقه‌ای ندارید و یا به دنبال ظاهری بیش از حد متفاوت و مجذوب‌کننده می‌گردید، این موتور بهترین انتخاب برای شماست!

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

فناوری اسکای اکتیو

0 (0) آیا شرکتهای خودروساز به آینده فکر  می کنند؟ بیشترین دغدغه ها و نگرانیهای  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما