فنر بندی خودرو

0
(0)

فنربندی خودرو چیست و چگونه کار میکند؟

اگر شما فکر میکنید که فنربندی مک‌فرسون تکنولوژی پیشرفته‌ای است، پس این توضیح کوتاه درباره‌ی فنربندی خودرو (تعلیق) برای شما مفید است. فنربندی (تعلیق) خودروی شما معمولاً از معرض دید شما خارج است و به آن فکر نمیکنید. ولی نقشی حیاتی را بازی میکند. سیستم فنربندی هرکاری را میکند تا چرخها با زمین در تماس باشند تا چسبندگی و ترمزگیری بهتری ارائه شود. و در جاده‌های پردست‌انداز از لرزش اتاق خودرو جلوگیری میکند. همچنین سواری خودرو را در چاله‌ها بهتر و نرمتر میکند و کمک میکند سیستم فرمان، انرژی را جذب کرده و در هنگام کوبیدن به دست‌‌اندازها آسیب نبیند. فنربندی خودرو از دو بخش اصلی تشکیل شده است. فنر و کمک‌فنر.


فنر:
در مجموع سه نوع فنر وجود دارد. فنر لول، فنر تخت، و فنر پیچشی. بیشتر خودروها دارای فنر لول هستند. ولی خودروهای قدیمی و بیشتر خودروهای دیفرانسیل‌عقب، دارای فنر تخت یا شمشی میباشند. فنرتخت چند لایه از شمش فلزی است که روی هم انباشته شدند و در زیر محور خودرو خاصیت فنری ایجاد میکنند.


کمک‌فنر: (جذب کننده‌ی ضربه)
کمک‌فنرها که با نام کمک هم شناخته میشوند، در صورتی که خودرو با دست‌‌انداز برخورد کند، از شاسی در برابر نیروی اعمال شده محافظت میکنند. همچنین اجازه نمیدهند که فنر خودرو بطور پیاپی بالا و پایین برود و بسامد داشته باشد. اینکار باعث میشود اتاق پس از عبور از دست‌‌انداز ساکن شود. همچنین اتصال چرخ را با زمین حفظ مینمایند. یک کمک‌فنر دراصل یک پیستون میباشد ته با روغن پر شده و بین چرخ و شاسی جاسازی گردیده است. وقتی خودرو با دست‌انداز برخورد میکند، پیستون درون پوسته‌اش فشرده شده و روغن را با فشار از درون سوراخهای کوچکی به درون محفظه‌ی دیگری فشرده میسازد.
میزان نرمی کمک‌فنر به اندازه‌ی آن سوراخ‌ها بستگی دارد که «نرخ تعدیل» نامیده میشود. هرچقدر سوراخ پهن‌تر باشد، میزان مقاومت در برابر ضربه کمتر میشود که یعنی سواری خودرو نرمتر خواهد بود. هرچقدر سوراخ مربوطه کوچکتر باشد، یعنی سواری خشک‌تر ولی فرمانپذیری بهتر میشود و در این حالت، راحتی سرنشینان فدای فرمانپذیری بهتر شده است. اگر با یک خودرویی که فنربندی قابل تنظیم دارد رانندگی کرده باشید متوجه شده‌اید که حالت اسپرت و حالت راحت، با تغییر در این فاکتور صورت میگیرد.

فنر فنر بندی خودرو


انواع فنربندی:
فنر و کمک‌فنر دو رکن اساسی در خودرو هستند که همانند بقیه‌ی بخشهای خودرو، در طول زمان انواع مختلفی از آنها معرفی و بکار گرفته شدند. بسیاری از خودروها، فنربندی در محور جلو و عقب متفاوت است.


فنربندی غیرمستقل:
فنربندی غیرمستقل (وابسته) نوعی از فنربندی است که چرخ سمت راست و سمت چپ هردو بر روی محوری یکپارچه نصب شده‌اند. این تکنولوژی هنوز در فنربندی عقب خودروهای سواری و فنربندی جلوی وانت‌ها هم دیده میشود. مشکل اینجاست که فنربندی وابسته، در برخورد با دست‌‌اندازها واکنش جالبی ندارد. اگر یک چرخ با دست‌انداز برخورد کند، این سیستم فنربندی از کج شدن اتاق به طرفین جلوگیری نمیکند. چون محور بصورت سرتاسری یکپارچه است و با سطح زمین زاویه زاویه‌ی مورب ایجاد مینماید.


فنربندی مستقل:
همانطور که حدس میزنید، در این سیستم فنربندی هر چرخ از دیگری مستقل است. به این معنا که فقط همان یک چرخ به دست‌انداز واکنش نشان میدهد. در خودروهای نوین امروزی، سیستمهای متنوع و زیادی از تکنولوژی فنربندی مستقل وجود دارند. بعضی از رایج‌ترین آنان را معرفی میکنیم که شامل:


سیستم فنربندی مک‌فِرسون:
این سیستم فنربندی در محور جلوی بسیاری از خودروها رایج است. چون سیستمی ساده و موثر میباشد. این سیستم هم از یک کمک‌فنر و یک فنر تشکیل شده که برای تأثیرگذاری بیشتر به یک استرس‌بار متصل شدند که باعث شده وزن نهایی مجموعه کاهش پیدا کند و برای محور جلو مناسب باشد.


سیستم فنربندی دوجناغی:
یکی دیگر از سیستمهای فنربندی رایج در خودروها سیستم فنربندی دوجناغی است که در غرب با نام «اِی طَبق» هم شناخته میشود. این سیستم معمولاً از دو طَبق جناغی بهره میبرد که با توپی چرخ متصل شدند. فنر لول که روی کمک‌فنر سوار شده است بوسیله‌ی یک اتصال به طَبق زیرین متصل میشود. سیستم فنربندی دوجناغی باعث میشود تا بدنه‌ی خودرو در دست‌انداز کج نشود. بهمین دلیل این سیستم در خودروهای بزرگ و سنگین هم رایج است.


فنربندی چندمیله‌ای:
این نوع از فنربندی، از چند بازوی اُریب بهره میبرد و همچنین یک یا چند بازوی طولی که میتوانند به هر جهتی زاویه پیدا کنند که موجب میشود پایداری و فرمانپذیری خودرو هماهنگ‌تر و بهتر شود. این سیستم فنربندی بیشتر در خودروهای پربازده و گران نصب میشود.


سیستم فنربندی مستقل عقب:
سیستم فنربندی مستقل برای جلو که در بالا توضیحاتی درباره‌ی آن داده شد، در محور عقب خودروها هم به چشم میخورد. طراحی و ساخت سیستم فنربندی مستقل عقب آسانتر است. چون چرخها به سامانه‌ی فرمان متصل نیستند

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

تعویض تایرها در سرما و تنظیم باد

0 (0)  فشار باد و عمق شیارهای لاستیک خودرو به هنگام برف و باران، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما