نگهداری از باتری خودرو

0
(0)

برای نگهداری از باتری باید چکار کرد و هنگامی که باتری خالی شد چه اقداماتی مورد نیاز میباشد؟

replacing car battery نگهداری از باتری خودرو

شارژ باتری:
برخلاف باور اشتباه مردم، در حالت خلاص و بدون حرکت نمیتوانید یک باتری خالی‌شده را بوسیله‌ی دینام خودرو شارژ نمایید. در این حالت، دینام قادر به شارژ کردن باتری نیست و شما به شارژ با دستگاه نیازمندید. اما شارژ با دستگاه از عمر باتری میکاهد. بهترین روش شارژ یک باتری خودرو این است که باتری را با شارژر مولتی اِستیج یا «چند مرحله‌ای»  شارژ نمایید. قیمت یک شارژ باتری خوب، از یک باتری نو کمتر است. پس در طولانی مدت هزینه‌ی آن شارژر جبران خواهد شد.

باتری را با گیره محکم کنید:
حتی اگر در جایی تنگ و مناسب قرار داشته باشد، حتماً باتری را با گیره یا کابل محکم کنید تا مطمئن شوید که تکان نمی‌خورد. یک باتری شل ممکن است با بقیه‌ی اجزای زیر کاپوت برخورد داشته باشد و آنها را فرسوده کند و یا در صورت برخورد با پروانه و اجزای تیز، منفجر شود.

شرایط باتری در هوای گرم:
اگر در مکانی گرمسیر زندگی میکنید، بهتر است از باتری‌های سنتی و غیر سیلد اسیدی استفاده کنید. در اینصورت میتوانید به باتری خودتان آب‌مقطر اضافه کنید تا همیشه سطح اسید آن بالا باشد و خشک نشود. باتری‌های سیلد و خشک قابل بازگردانی نیستند و درصورتی که شروع به خشک شدن نمایند، نمیتوانید به آنها آب اضافه کنید.

پر کردن آب:
اگر میخواهید به باتری «سربی اسیدی» خود آب اضافه کنید، آب مقطر بکار بگیرید. آب یونیزه و آب دریاچه‌های شیرین هم پاسخگو هستند. آب شهری حاوی مواد معدنیست که حفره‌های درون صفحات باتری را مسدود میکند و باعث میشود صفحات خشک شده‌ فرسوده شوند و باتری از بین برود.

چیزی به نام «بدون نیاز به مراقبت» نداریم:
حتی اگر میگویند این باتری بدون نیاز به مراقبت است، بااینحال کمی به بازدید و مراقبت نیاز دارد. مطمئن شوید که قطب‌های دوسر باتری تمیز باشند، مواد باقیمانده و آلودگی‌ها را با فرچه‌ی سیمی برس بکشید و تمیز کنید و گه‌گاه میزان شارژدهی دینام را بررسی نمایید.

وضعیت فرسایشی:
اگر روی قطبهای باتری دوده‌های سیاه و سولفات سبز دیدید، نگران نشوید. چون در طول زمان بخاطر واکنش فلز به الکتریسیته این یک امر طبیعیست. بسادگی این مواد را بوسیله‌ی فرچه‌ی سیمی از بین برده و مطمئن شوید اتصال سرباتری و کابل مربوطه‌اش بدرستی صورت گرفته باشد.

رفتن به ناکجا آباد:
اگر برای چند هفته است که خودروی شما خوابیده و آن را از جای خود تکان نداده‌اید، باتری آن خالی شده است. ولی هرگز باتری را از سرباتری جدا نکنید تا انرژی آن حفظ شود. چون بیشتر خودروهای امروزی دارای ساعت، سیستم هشدار و ECU هستند که حتی در هنگام خاموش بودن خودرو، از باتری استفاده میکنند و در صورت جدا کردن سرباتری ممکن است دوباره فعال نشوند. بعلاوه، حتی اگر باتریها به جایی متصل هم نباشند بعد از مدتی خود را خالی میکنند. پس شارژ پی در پی باتری، باعث میشود که همیشه عملیاتی باقی بماند.

چراغ هشدار:
چراغ باتری بر روی داشبورد خودروی شما، مشکلات باتری را به شما گوشزد نمیکند. فقط این موضوع را هشدار میدهد که دینام کار نمیکند و خودرو درحال حاضر بتنهایی از باتری نیرو میگیرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

بدترین خودروهای 2017 از نظر مصرف کنندگان

0 (0) برای ما مهم است که بهترین خودروها را شناسایی کنیم؛ اما اطلاع از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما