آپشن های اتومبیل

0
(0)

لامپ‌ها:

در خودروها از لامپ های گوناگون و متعددی برای روشنایی استفاده می شود که هرکدام از این لامپ ها با هدف خاصی در بدنه تعبیه می شوند. در کنار تنوع این لامپ ها اشکال متفاوت آن ها نیز اهمیت دارد که هر کمپانی با توجه به محصولات خود نوعی از آن را انتخاب می کند.
انواع لامپ های روشنایی در خودرو های سواری را به ترتیب زیر می توان دسته بندی نمود:

لامپ های بزرگ جلو
لامپ های مه‌شکن
لامپ های کوچک جلو
لامپ های خطر
لامپ های ترمز
لامپ های دنده‌عقب
لامپ های راهنما
لامپ های پلاک خودرو
لامپ های جانبی (پارک)

همانطور که گفته شد لامپ ها انواع مختلفی دارند، مهم‌ترین و پرکاربردترین آن ها به سه دسته هالوژن، زنون و LED تقسیم می شوند و هرکدام معایب و مزایایی نیز دارند.

هالوژن:
در جدول مندلیف، هالوژن به گروهی از مواد متشکل از 5 ماده شیمیایی بسیار واکنش پذیر و سمی اطلاق می‌شود که در دسته نافلزها قرار می گیرند. لامپ های هالوژن که به طور گسترده در لامپ‌های جلوی وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از یک رشته نازک تنگستن و یک حباب شیشه‌ای حاوی گاز هالوژن تشکیل شده‌اند؛ به گونه‌ای که با هر بار روشن کردن لامپ، گاز هالوژن موجب داغ شدن رشته تنگستن و در نتیجه تولید نوری سفید رنگ می‌شود. این نوع از چراغ ها نور سفید و شفافی دارند، به مدت طولانی عمر می کنند و مصرف‌کنندگان هزینه ی کمتری را برای خرید آن می‌پردازند. در کنار تمام این ویژگی های مثبت این نوع از لامپ ها گرمای زیادی تولید می کنند، اتلاف انرژی بالایی دارند و در صورت تماس با مایعات به سرعت واکنش نشان می دهند.

آپشن آپشن های اتومبیل

زنون:
زنون، گازی بی رنگ، بی بو و واکنش ناپذیر است که در مقادیر بسیار کم در اتمسفر یافت می‌شود و استفاده از آن در لامپ های جلو، در حال گسترش است. این لامپ ها به دلیل ساطع کردن نوری سفید رنگ ناشی از ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود، از محبوبیت خاصی بین خودروسازان برخوردارند. این دسته از لامپ ها انرژی کمی برای تولید روشنایی استفاده می کنند و در مقایسه با لامپ-های هالوژنی طول عمر بیشتری دارند اما متاسفانه قیمت بالایی دارند و به دلیل تولید نوری خیره کننده موجب ناراحتی راننده مقابل می شوند.

LED:
LED که مخفف عبارت "Light Emitting Diode" و به معنای "دیود ساطع کننده نور" است، دیودی نیمه رساناست که با دریافت ولتاژ روشن می‌شود. اما اگر دقت کرده باشید، تنها قسمت بالایی آن روشن می‌شود و نیمه پایینی آن باید خنک بماند. به همین دلیل، ساختار این لامپ های کوچک با لامپ های هالوژن و زنون کاملا متفاوت است. این لامپ ها در اندازه های کوچک تولید می شوند و انرژی کمی برای تولید روشنایی مصرف می کنند، اما در مقابل قیمت بالایی دارند و به دلیل اینکه گرمای زیادی تولید می‌کنند به فرصت بیشتری برای خنک شدن نسبت به لامپ های هالوژنی و زنونی احتیاج دارند.
هر یک از این لامپ ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و به همین دلیل نمی‌توان گفت کدام یک بهترین هستند؛ انتخاب هر یک از آن ها، به نیازها و اولویت های خریدار بستگی دارد.

لامپ جلو:
همانطور که از نام آن پیداست، لامپی است که در قسمت جلوی وسایل نقلیه قرار گرفته و از کاسه و لنز مخصوص تشکیل شده است و وظیفه آن، روشن کردن مسیر پیش روی راننده در تاریکی، شرایط بد جوی، و دیگر مواردی که منجر به کاهش دید می‌شوند، می‌باشد. گفتنی است، نور ساطع شده از این لامپ ها نباید به گونه‌ای باشد که دید رانندگان روبه‌رو را مختل کند. لامپ‌های  جلو نخستین بار در اواخر دهه 1880 میلادی معرفی شدند. جالب است بدانید که لامپ های جلوی الکتریکی در سال 1898 توسط کمپانی Electrical Vehicle واقع در هارتفورد کانکتیکات آمریکا و به عنوان یکی از تجهیزات سفارشی روانه بازار شدند؛ تا پیش از آن  زمان، نور این لامپ ها با استفاده از استیلن یا نفت تامین می‌شد. لامپ‌های جلو گرد هفت اینچی نخستین بار در آمریکا و در سال 1940 به صورت استاندارد بر روی خودروها نصب شدند و به تدریج در کشورهای دیگر از جمله استرالیا، ژاپن و انگلستان رواج پیدا کردند. همان طور که گفته شد، این لامپ‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیستم روشنایی وسایل نقلیه وظیفه تامین نور را در تاریکی بر عهده دارند.

مه‌شکن:
در اکثر خودروهای جدید دو عدد لامپ در قسمت جلوی خودرو طراحی و نصب شده است. مدار الکتریکی این دو لامپ از مدار لامپ های بزرگ جلو مستقل است و با سوئیچ تعبیه شده در پنل جلوی راننده روشن و خاموش می شود. این لامپ ها نیز وظیفه روشن نمودن مسیر حرکت خودرو را بر عهده دارند و در شرایط نامساعد جوی نظیر مه، کولاک،  برف، باران و… استفاده می شوند.

تغییر ارتفاع نور لامپ‌ها:
احتمالا تاکنون تجربه کرده باشید که هنگامی‌که خودروی شما  پر از سرنشین باشد خودروهای جلویی مرتب به شما نوربالا می‌زنند. علت این مساله کاهش ارتفاع عقب خودرو و در نتیجه بالاتر آمدن امتداد تابش لامپ‌های خودرو است. برای حل این مشکل تغییر ارتفاع لامپ های جلو در برخی خودروها به شکل دستی و در برخی دیگر به شکل اتوماتیک پیش‌بینی شده‌است.

تغییر جهت لامپ‌ها:
در خودروهای مجهز به این آپشن لامپ‌های جلوی خودرو همراه با  فرمان خواهند چرخید تا شما دید بهتری از جاده داشته باشید. به خصوص هنگام دور زدن.

روشن شدن خودکار:
این آپشن موجب می‌شود که لامپ‌ها با تاریک شدن هوا به صورت اتوماتیک روشن شوند.
سیستم نوربالای اتوماتیک: این سیستم موجب می‌شود که نوربالای خودرو به هنگام رسیدن به خودروی دیگر به طور اتوماتیک به نور پایین تغییر حالت دهد و به هنگام عبور از خودروی مذکور مجددا به نوربالا برگردد. پس شما نگران دیگران نباشید و فقط به مقصد فکر کنید.

شیشه شور لامپ:
با وجود این آپشن در شرایط نامساعد آب و هوایی دیگر نیازی به پیاده شدن از خودرو برای پاک کردن لامپ‌های جلو نخواهید داشت. این‌ کار با فشردن یک دکمه برایتان ممکن خواهد بود.


شیشه‌ها:

سانروف، مونروف و سقف پانورما: به کرات خودروهایی را دیده‌اید که در قسمت سقف آن‌ها بخشی شیشه‌ای وجود دارد. به چنین سقف‌هایی سانروف و گاها مونروف گفته می‌شود. اگرچه بسیاری افراد، هر دو مفهوم را یکسان می پندارند، اما در حقیقت باید گفت که یکسری تفاوت‌های جزئی، بین این دو وجود دارد. به طورکلی، هر صفحه‌ای که در سقف خودرو با هدف ورود نور یا هوا به داخل خودرو جاسازی شده باشد، سانروف یا مونروف نام دارد. برخی سانروف ها یا مونروف ها قابلیت باز و بسته شدن دارند درحالی که برخی دیگر ثابت هستند. سانروف‌ها معمولاً شفاف هستند درحالی که مونروف‌ها را رنگی می سازند. در حقیقت مونروف نوع خاصی از سانروف است. و اما سقف پانوروما نیز چون سانروف است اما طوری طراحی شده که از جلو سقف تا انتهای سقف خودرو به صورت شیشه‌ای است و امکان دید کاملی را برای سرنشینان فراهم می کند.

HUD :
HUD از آن دسته تکنولوژی هاییست که مانند بازی‌های یارانه‌ای سرنشینان را قادر به دیدن برخی اطلاعات مورد نیاز بر روی شیشه جلویی خودرو می کند. این فناوری هیجان انگیز هم‌اکنون در خودروهایی نظیر تویوتا پریوس، سری ۷ بی‌ام‌دبلیو، مزدا ۳ مدل ۲۰۱۶ و … قرار داده شده‌ است.


آینه‌ها:

آینه‌های برقی:
حتما مشاهده کرده‌اید که در اغلب خودرو تنظیم آینه‌های جانبی خودرو به صورت برقی صورت می‌گیرد. این آپشن حتی در خودروهای داخلی نیز دیده می‌شود اما در نمونه‌های پیشرفته‌تر حتی جمع شدن ماشین‌ها نیز به هنگام خاموشی خودرو به صورت برقی انجام می‌شود.

آینه‌های جانبی گرم‌شونده:
برای زمان‌هایی که دمای هوا بسیار پایین است و آینه‌های جانبی اغلب دچار یخ زدگی می‌شوند آپشن گرم شدن خودکار آن‌ها ویژگی ضروری به شمار می‌آید.

آینه‌های الکتروکرومیک:
این آینه‌ها مشکل رانندگان در رابطه با نور آزاردهنده خودروهای عقبی را حل می‌کند. به طوری‌که از بازتابش بیش‌از‌حد نور به چشم راننده جلوگیری می‌کنند

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

بدترین خودروهای 2017 از نظر مصرف کنندگان

0 (0) برای ما مهم است که بهترین خودروها را شناسایی کنیم؛ اما اطلاع از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما