باورهای غلط درباره استفاده از کولر خودرو

4.3
(3)

download 32 باورهای غلط درباره استفاده از کولر خودرو

کابین خودرو در هوای گرم به شدت گرم می‌شود، به طوری که در برخی ساعات روز واقعاً نمی‌توان بیش از چند دقیقه در آن تاب آورد. عدم استفاده از کولر در چنین شرایطی خطر «گرمازدگی» در پی دارد و به خصوص کودکان، سالخوردگان و آن‌ها که بنا به شغلشان ساعاتی طولانی را در خودرو به سر می‌برند بیشتر در معرض چنین عارضه‌ای قرار دارند. 

گرمای شدید همچنین خیلی زود راننده و دیگر سرنشینان خودرو را عصبی می‌کند و این ممکن است بر کیفیت رانندگی و احتمال بروز تصادف اثر منفی بگذارد. گرمای شدید همچنین به بخش‌های داخلی خودرو، مانند روکش داشبورد، یا وسایلی چون گوشی تلفن همراه آسیب می‌رساند.

در برابر این شرایط دشوار و عوارض منفی آن، توجیه اصلی برای عدم استفاده از کولر خودرو افزایش مصرف سوخت است.

شکی نیست که کولر خودرو هم هنگام کارکرد مانند هر بخش دیگری از خودرو، مانند چراغ‌ها و سیستم رادیو پخش- مصرف سوخت را افزایش می‌دهد، اما در مورد میزان این افزایش‌گاه مبالغه شده است. مثلا اگر شما در شرایط عادی هفته‌ای یک بار باک بنزین خودرویتان را پر می‌کنید، استفاده از کولر شما را مجبور نمی‌کند که هر ۳ یا ۴ روز یک بار این کار را تکرار کنید. از سوی دیگر، بهتر آن است که هنگام استفاده از کولر– دست‌کم این چند ماه سال را- آرام‌تر برانید و فشار کمتری به خودرو وارد کنید، تا اینکه در این روزهای گرم کولر را خاموش کنید و تند و پرفشار برانید. 

آنچه در زیر می‌خوانید نکاتی ساده و کوتاه برای استفاده مناسب از کولر خودروست: 

۱. در ابتدای فصل گرما از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن شوید. کولر خودرو فضایی مناسب برای رشد باکتری‌های و قارچ‌هاست و بنابراین تمیز یا تعویض کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه، هم برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و هم برای بیشترین بهره‌گیری از سرمای کولر ضروری است. استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ‌ها و آلودگی‌ها هوا را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد. 

۲. تا آنجا که ممکن است خودرو خود را زیر آفتاب شدید پارک نکنید. اگر مجبور شدید، موقع بازگشت ابتدا چند دقیقه‌ای شیشه‌ها را پایین بکشید، دستگاه تهویه (بدون کولر) را روشن و حتی کمی حرکت کنید تا هوا عوض شود و گرمای شدید داخل خودرو کمی تعدیل شود. در این صورت وقتی کولر را روشن کنید فشار کمتری به آن وارد خواهید کرد. 

۳. هنگامی که کولر مشغول کار است -به خصوص در خودروهای کمتر از ۶ سیلندر- به هر حال قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد. در این شرایط از حرکت با سرعت بالا، به خصوص در مسیرهای طولانی، بپرهیزید و بی‌جهت پدال گاز را فشار ندهید. در غیر این صورت نه تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌کنید، بلکه مصرف سوخت را هم افزایش می‌دهید. 

۴. هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی‌هایی با شیب تند شاید بهتر باشد کولر را چند دقیقه‌ای خاموش کنید یا از درجات کمتر آن استفاده کنید. در این شرایط موتور خودرو معمولا بیشتر تحت فشار است و استفاده طولانی از کولر به هر دو آسیب می‌رساند و بر افزایش تصاعدی مصرف سوخت هم مؤثر است. این مشکل البته در خودروهای ۶ سیلندر به بالا به دلیل قدرت بالای موتور و نیز خودروهای جدید به دلیل طراحی پیشرفته آن‌ها تقریبا بروز نمی‌کند. 

۵. هنگام فعالیت کولر، حرکت با پنجره‌های باز توصیه نمی‌شود. بسته بودن پنجره‌ها فشار کمتری به کولر وارد می‌کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت می‌شود. ضمن آنکه هوای خنک داخل خودرو در صورت باز بودن حتی یک پنجره به راحتی و به سرعت از دست می‌رود. اگر باد کولر شما را آزار می‌دهد یا حساسیتی ایجاد می‌کند، یکی از پنجره‌ها، ترجیحا نزدیک به خودتان را کمی پایین بکشید یا دریچه‌های کولر را رو به سمت دیگری تنظیم کنید. 

۶. گاز کولر خودرو‌‌ همان گاز فرئون مورد استفاده در یخچال است و ماده‌ای کاملا سمی است. بنابراین هرگز خود اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و این کار را به مکانیک بسپارید. اگر کولر خودرویتان بلافاصله پس از روشن شدن خنک می‌کند و به تدریج هوایش گرم و مرطوب می‌شود، ایراد از ترموستات کولر است و نیاز به رگلاژ دوباره دارد .

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

مشخصات روغن موتور

0 (0) اهمیت رنگ روغن موتور رنگ روغن به تنهایی معیاری مناسب جهت تشخیص كیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما