تاریخ مصرف لاستیک

0
(0)

تعیین تاریخ مصرف بهینه لاستیک یکی از سوالات  رایج مشتریان به هنگام خرید لاستیک می باشد. به طور کلی بیان میزان کارکرد بهینه لاستیک عمدتا از طریق مقدار مسافت طی شده توسط لاستیک قابل بیان می باشد که این میزان با توجه به نوع کمپانی سازنده از 40000 کیلومتر تا 80000 کیلومتر و یا حتی کمی بیشتر متغییر می باشد.

راهتشخیصیکلاستیکتازهتولیدشدهبالاستیکانباریچگونهاست تاریخ مصرف لاستیک

 اما بیان کارکرد بهینه لاستیک از لحاظ زمانی کاری پیچپده ای می باشد که وابسته به شرایط زیادی از جمله مواد بکار رفته در لاستیک,تکنولوژی ساخت و غیره می باشد. بعنوان مثال کیفیت لاستیک تحت شرایط آب و هوایی متفاوت و شرایط نگهداری متفاوت در طول زمان دستخوش تغییر می شود. در حقیقت, مطالعات زیادی نشان داده اند که ترکیبات لاستیک بعد از گذشت 6 سال, حتی در صورتی که اصلا استفاده نشده باشد, میل به خشک شدن دارند که این باعث کاهش عملکرد تایر به هنگام استفاده از آن می شود. اگرچه بیان تاریخ دقیق انقضای لاستیک کار بسیار دشواری است ولی بعنوان یک اصل کلی باید لاستیک را حتی اگر تا به حال استفاده نشده است بعد از 10 سال تعویض نمود.

 حال اگر ظاهر لاستیک ماشین شما در وضعیت مطلوبی به سر می برد ولی شما نسبت به تاریخ مصرف آن شک دارید کافیست تا به دیواره لاستیک مراجعه کنید و زمان تولید آن را بخوانید که اگر بیش از 10 سال بود ( که معمولا غیرممکن است زیرا اکثر خودروها طی 2 یا 3 سال بیش از 70000 کیلومتر را طی می کنند) بهتر است که آن را تعویض نمایید در غیر اینصورت بهتر است تا با یک کارشناس جهت اطمینان مشورت نمایید.

لازم به یادآوری است که درج تاریخ بر روی لاستیک بعد از سال 2000 میلادی بصورت یک عدد چهار رقمی , بعنوان مثال 4512, می باشد که دو عدد اول بیانگر هفته تولید لاستیک و دو عدد دوم بیانگر سال تولید می باشد که در مثال فوق تاریخ تولید هفته 45 ام سال 2012 میلادی می باشد. شایان ذکر است که قبل از سال 2000 میلادی نحوه تاریخ گذاری لاستیک بصورت یک عدد سه رقمی , بعنوان مثال 458, بود که دو رقم اول بیانگر هفته تولید لاستیک و رقم آخر بیانگر سال تولید در دهه ای که لاستیک تولید میشد بود که در مثال فوق اگر تاریخ تولید در دهه 90 میلادی بود زمان تولید به اینصورت بود که لاستیک در هفته 45 ام سال 1998 تولید شده بود که البته این نوع تاریخ گذاری محدودیتهایی بوجود می آورد که بعد از سال 2000 میلادی اصلاح گردید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

بدترین خودروهای 2017 از نظر مصرف کنندگان

0 (0) برای ما مهم است که بهترین خودروها را شناسایی کنیم؛ اما اطلاع از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما