تصادفات متداول موتورسواران – قسمت هشت

0
(0)

موتورسواری یکی از خطرناک‌ترین سرگرمی‌های دنیای امروزی است. طبق یک آمار تهیه شده در سال 2005 از هر 10000 موتورسیکلتِ اسپرتِ ثبت شده در آمریکا، 22 مورد از آن‌ها راکبان خود را به کام مرگ کشیده‌اند که اکثر آنان را جوانانی تشکیل می‌دهند که در پروسهٔ یادگیری هستند. از آنجایی که الگوی پیروی شده توسط بسیاری از این افراد یکسان است و همچنین بسیاری از تصادفات آن‌ها در چند قالب متداول دسته‌بندی می‌شوند، می‌توان با افزایش آگاهیِ این بخش از جوانان احتمال بروز حوادث ناگوار برای آن‌ها را کاهش داد. در ایران سالانه 5000 موتورسوار جان خود را از دست می‌دهند. در این کشور منبع خاصی برای افزایش دانش موتورسواری امن وجود ندارد پس بر آن شدیم که در یک مطلب 10 قسمتی، شایع‌ترین حوادثی که گریبان‌گیر موتورسواران می‌شوند را مورد تحلیل قرار داده و گامی در جهت حفظ جوانان این مرز و بوم پیموده باشیم.

اگر اولین بار است که با این مجموعه آشنا شده‌اید اکیداً توصیه می‌شود مطالعه آن را از بخش اول آغاز کنید.

در این قسمت به بررسی هشتمین مورد از حوادث متداول می‌پردازیم.

موتورسیکلت8 1 تصادفات متداول موتورسواران   قسمت هشت

8. باز شدن ناگهانی درب خودروی پارک شده

در خیابانی در حال رانندگی هستید که در یک سمت آن اتومبیل‌ها پارک کرده‌اند و در وسط آن خودروها با سرعت کمی در حرکت‌اند. با اینکه از خطرات آن آگاه هستید باز توان کنترل خود را نداشته و با سرعت زیادی از فضای خالی بین خودروهای پارک شده و خودروهای در حرکت عبور می‌کنید و از حس برنده بودن در مسابقهٔ خیالی بین خود و خودروها غرق در لذت هستید که ناگهان درب خودرویی چند متر جلوتر از شما باز شده و شما ناگزیر با آن برخورد می‌کنید.

باز شدن ناگهانی درب خودروها تنها مشکل این ناحیه نیست. این ناحیه، ناحیه‌ای است که خودروها هنگام خروج از پارک برای انداختن نگاهی به پشت سر تا آنجا جلو می‌آیند. عابران پیاده هم ممکن است هر از گاهی به عنوان میهمانان سرزده در آنجا ظاهر شوند.

راه پیشگیری:
اگر واقعاً توانایی کنترل خود و دوری از این ناحیه را ندارید حداقل با سرعتی در آن برانید که موتورتان به راحتی قابل کنترل بوده و حداکثر مسافت ترمزتان کمتر از 1 متر باشد که نیاز به سرعتی کمتر از 15 کیلومتر بر ساعت دارد. هنگام رانندگی در این ناحیه باید بیشتر حواستان به سمت اتومبیل‌های پارک شده باشد تا اتومبیل‌های در حال حرکت. به داخل اتومبیل‌ها نگاه بیاندازید و در صورت وجود سرنشین در خودروها یا وجود عابر پیاده در حاشیهٔ راه، با نهایت دقت و حداقل سرعت از کنار آن‌ها عبور کنید.

موتورسیکلت8 2 تصادفات متداول موتورسواران   قسمت هشت

این نکته را هم فراموش نکنید که مستقل از لاینی که اتومبیل‌ها در آن حضور دارند در صورت توقف کامل آن‌ها (مخصوصاً تاکسی‌ها) همواره احتمال باز شدن درب آن‌ها وجود دارد. این احتمال زمانی که فاصلهٔ عرضی خودروها کمتر از یک متر است افزایش زیادی پیدا می‌کند. زیرا سرنشینان خودروها مطمئن هستند که خودرویی از این شکاف عبور نخواهد کرد و در نتیجه هنگام باز کردن درب هیچ نگاهی به پشت نمی‌اندازند!

یک نکتهٔ جالب توجه هم این است که موتورسواران بلاد فرنگ ناحیه‌ای با عرض یک درب باز در موازات خودروهای پارک شده را ناحیهٔ مرگ می‌نامند!

منبع پدال

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

فناوری اسکای اکتیو

0 (0) آیا شرکتهای خودروساز به آینده فکر  می کنند؟ بیشترین دغدغه ها و نگرانیهای  …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما