خواص روغن موتور

0
(0)

روغن موتور :

روغنی است که غلظت آن بستگی به درجه روغن دارد. معمولا در زمستان ازروغن های رقیق شماره (۱۰ـ۲۰-۳۰) و در تابستان به علت گرما و رقیق شدن از روغنهای غلیظ تر (از شماره بالاتر) استفاده می کنند (۴۰ـ۵۰) توجه داشته باشید که فقط از روغن استاندارد و توصیه شده استفاده نماییدو روغن هر مقداری که شماره روغن بالا میرود غلظت ان بیشتر میشود. 

engine oil 1 خواص روغن موتور

خواص و وظایف روغن:

هنگام استارت زدن از خود مقاومت نشان نداده یعنی تقریباً دارای ویسکوزیته ثابتی است. 
روغنکاری کامل کلیه قطعات و جلوگیری از فرسایش قطعات در شرایط مختلف کار موتور 
کاهش اصطکاک قطعات موتور 
کربن و اسیدهای حاصل از احتراق را در خود حل نموده و در نتیجه به قطعات صدمه‎ای نرسد. 
شستشوی کلیه قطعات و رسوب زدائی آنها 
ذرات خارجی را در خود بصورت معلق نگه دارد. 
آب بندی بین قطعات یعنی فواصل خالی را پر نموده و آب بندی رینگ، پیستون و سیلندر را کامل تر می کند و مانع از عبور کمپرس به داخل کارتر شود. 
جلوگیری از زنگ زدگی کلیه قطعات داخل موتور بعلت بوجود آوردن آبی که بر اثر احتراق بوجود می‎آید. می‎دانیم از احتراق ناقص یک لیتر بنزین بیش از یک لیتر آب بوجود می‎آید که مقدار کمی از آن از طریق رینگها و سیلندر وارد روغن می‎گردد. 
خنک کردن کلیه قطعات داخل موتور 
کف نکردن هنگام کار موتور و تلاطم در کارتر در غیر اینصورت در کانالها ایجاد حباب نموده و سیستم روغنکاری را دچار اشکال می‎سازد. بهمین علت موادی بنام ضد کف به روغن اضافه می کنند. 

 

طبقه بندی روغن:

روغن را به روش SAE و API که با مشارکت اتومبیل سازان و کارخانه‎های روغن سازی تهیه شده و کلیه روغنهای مصرفی در اتومبیلهای بنزینی و دیزلی را در برمی‎گیرد ، طبقه بندی می کنند. 
در طبقه بندی API تمام عوامل مؤثر در نظر گرفته شده است از جمله: طراحی موتور، نحوه روغنکاری، طریقه نگهداری، کیفیت سوخت و شرایط کار موتور. 
انجمن مهندسین خودرو که به اختصار Society of Automotive Engineers .SAE نامیده می‎شود برای طبقه بندی ویسکوزیته روغنها (مقاومتی که سیال در برابر جاری شدن از خود نشان می دهد، ویسکوزیته یا گرانروی می گویند ) روشی اتخاذ نموده که امروزه ازآنها استفاده می شود. تمام روغنها برحسب SAE درجه بندی و تهیه شده و اعداد معمول آن عبارتند از: 

SAE 5W – SAE 10W – SAE 20W

SAE 30 – SAE 40 – SAE 50 

روغن سفت که غلظت بیشتری دارد با اعداد بزرگتر و روغن رقیقتر که غلظت کمتری دارد با اعداد کوچکتر نشان داده می‎شود. حرف W بمعنای زمستانی بودن روغن می باشد. 
امروزه روغنهای جدیدی با ویسکوزیته متغیری به بازار عرضه شده‎اند که در هوای سرد روانتر و در هوای گرم سفت‎تر می‎شوند و بنام روغن اتوماتیک معروف می‎باشد. 
درجه بندی روغنهای اتوماتیک: 

SAE 10W-20   SAE 10W-30    SAE 10W-40

SAE 20W-40   SAE 20W-50

 

SAE 20W-40 یعنی در هوای سرد ویسکوزیته روغن روانتر یعنی ۲۰ و در هوای گرم ویسکوزیته روغن غلیظتر یعنی ۴۰ می‎باشد و چون ویسکوزیته این نوع روغن بین ۲۰ تا ۴۰ متغیر است به روغن اتوماتیک معروف می‎باشد. 
کارشناسان روشی پیشنهاد می‎کنند که در کشور ما رواج دارد. 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

بدترین خودروهای 2017 از نظر مصرف کنندگان

0 (0) برای ما مهم است که بهترین خودروها را شناسایی کنیم؛ اما اطلاع از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما