مقایسه لاستیکهای ران فلت با خود ترمیم

0
(0)

 بطور معمول لاستیکهای ران فلت (Runflat) , به دلیل راحتی کمتر در مقایسه با لاستیکهای معمولی و نویز بیشتر و قابلیت چنگ زنی کمتر در زمینهای مرطوب, دارای شهرت بدی می باشند. علاوه بر این اگر لاستیکهای ران فلت دچار پنچری شوند مکانهای کمی جهت تعمیر اینگونه از لاستیکها پیدا می شوند به این دلیل که دیواره آن قابلیت ترمیم پذیری مناسبی ندارد و در صورت ترمیم نیز کارایی گذشته را نیز ندارد. البته اخیرا گروه لاستیک سازی بریجستون موفق به طراحی و تولید لاستیک جدیدی با طرح DriveGuard شده است که علاوه بر دارا بودن خواص لاستیکهای ران فلت, راحتی لاستیکهای معمولی را نیز دارد. اما این لاستیک جدید نیز مانند سایر لاستیکهای دیگر در صورت پنچر شدن, دچار کمبادی نیز می شوند.
 اخیرا موسسات متعددی در سطح دنیا بروی تکنولوژی جدیدی تحت عنوان لاستیک با قابلیت خود ترمیمی, بعنوان جایگزین لاستیکهای ران فلت کار می کنند که از جمله پیشتازان لاستیک سازی در این تکنولوژی جدید می توان کمپانی کنتینانتال آلمان را نام برد.

RTF Run Flat Tyre مقایسه لاستیکهای ران فلت با خود ترمیم

بجای دارا بودن دیواره های سخت در لاستیکهای ران فلت, که به راننده قابلیت رانندگی در حالت پنچر را می دهد, لاستیکهای خود ترمیم با هدف توقف کمباد شدن هر چه سریعتر لاستیک در وهله اول, در زمان پنچر شدن, طراحی و تولید می شوند. ( توجه داشته باشید که لاستیکهای ران فلت پنچر می شوند و دچار کمبادی می شوند اما دیواره های سخت آن به راننده قابلیت رانندگی روی آن را می دهد.) .

لاستیکهای خود ترمیم دارای یک ترکیب شیمیایی دوبخشی می باشد که به سطح درونی لاستیک متصل می باشد, بطوریکه در زمان پنچر شدن این ترکیب شیمیایی در معرض هوا قرار می گیرد و فورا حفره ایجاد شده را پر می کند و سفت می شود.
این امر بدان مفهوم می باشد که اگرچه لاستیکهای ران فلت در زمان پنچر شدن قابلیت حرکت دارند, اما لاستیکهای خود ترمیم بطورکلی در صورت پنچر شدن مانع از کاهش چشمگیر باد لاستیک می شود. در واقع لاستیکهای خود ترمیم بقدری سریع عمل می کنند که کاهش فشار باد محسوس نخواهد بود.

از جمله مزایای دیگر لاستیکهای خود ترمیم می توان به راحتی و فرمانپذیری مشابه این لاستیکها با لاستیکهای معمولی دانست که لاستیکهای ران فلت عمدتا این مزیت را ندارند. تنها ایراد لاستیکهای خود ترمیم اینست که در صورت پنچری از روی دیواره و یا پنچری بزرگ روی آج لاستیک دیگر کاربرد ذکر شده کارایی ندارد و مانند لاستیکهای معمولی در خیابان خواهید ماند و نیاز به تعویض لاستیک خود دارید که البته این تکنولوژی در ابتدای راه خود می باشد و در آینده این امید وجود دارد که این مشکل نیز برطرف شود.

در حال حاضر کمپانی کنتینانتال و پیرلی بطور جدی روی این تکنولوژی کار می کنند و امید می رود که در آینده کمپانیهای دیگر در سطح جهان نیز وارد این عرصه شوند.

run tire 1 300x135 مقایسه لاستیکهای ران فلت با خود ترمیم

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

بدترین خودروهای 2017 از نظر مصرف کنندگان

0 (0) برای ما مهم است که بهترین خودروها را شناسایی کنیم؛ اما اطلاع از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما