موتور مجهز به توربوشارژر

0
(0)

اگر شما قصد خرید یک خودرو جدید را داشته باشید، ممکن است موتور و پیشرانه خودروی موردنظر شما با عباراتی مانند توربو (Turbo) و یا موتور مجهز به سیستم توربوشارژر (Turbocharged Engine) توصیف شده باشد. این بدان معنی است که موتور این خودرو از یک سیستم کمکی افزایش قدرت به نام توربوشارژر (Turbocharger) استفاده می کند. توربوشارژر در واقع یک قطعه اضافی است که بر روی موتور خودرو نصب شده و نیروی حاصل از گازهای خروجی از سیستم اگزوز را بازیابی می نماید. با استفاده از این روش هدر رفت انرژی کاهش یافته و نیروی تولید شده توسط موتور نیز افزایش می یابد. بدلیل عملکرد دوگانه و در ظاهر متضاد این سیستم، موتورهای مجهز به توربوشارژر از محبوبیتی خاص برخوردار شده اند و بسیاری از خودروسازان رو به استفاده از این تکنولوژی در موتورهای خودروهای تولیدی خود آورده اند. توربوشارژر از یک سو توانایی موتور و قدرت تولیدی را به طرز محسوسی بالا برده و از سوی دیگر مصرف سوخت خودرو را نیز کاهش می دهد. موتورهای با حجم پایین تر در صورت استفاده از این سیستم توانایی تولید نیرویی معادل با موتورهای بزرگ تر بدون استفاده از توربوشارژر را داشته و خودرو از شتابی بالاتر برخوردار خواهد شد. بدلیل کوچک تر بودن موتور و حجم پایین تر آن، مصرف سوخت نیز پایین تر آمده و این سیستم را به نمونه ای مطلوب و مناسب تبدیل می کند. در واقع این سیستم موتور خودرو را به دو بخش پرقدرت برای شتابگیری های سریع و با قابلیت به چالش کشیدن خودروهای عبوری در بزرگراه ها و کم مصرف برای حرکت در مسیرهای شهری و حرکت با سرعت پایین تقسیم می کند.

توربوشارژر 1 موتور مجهز به توربوشارژر

اما باید به این نکته توجه کنیم که موتورهای مجهز به توربوشارژر تنها در صورتی قابلیت مصرف کم سوخت را دارند که از پدال گاز به طرز درستی استفاده شده و میزان فشار بر روی آن کم باشد. هنگامیکه فشار بر روی پدال گاز افزایش یابد، مصرف سوخت حتی در نمونه های با حجم پایین موتور نیز افزایش محسوسی داشته و خودرو نه تنها مصرف سوخت پایینی نداشته، بلکه میزان مصرف سوخت آن از نمونه های بزرگ تر نیز بالاتر می رود. پس اگر شما از آن دست رانندگانی هستید که همیشه بیشتر فشار ممکن بر روی پدال گاز را اعمال می کنند و همیشه در حال شتابگیری های سریع هستید و سبک رانندگی پر هیجانی دارید، انتخاب نمونه های با حجم بالاتر بدون استفاده از سیستم توربوشارژز انتخابی مناسب تر برای شما بوده و مصرف سوخت خودروهای شما را در سطحی پایین تر نگه می دارد. البته باید این مساله را در نظر داشته باشیم که سیستم توربوشارژر نیز همانند سایر قطعات موجود در خودرو مستهلک شده و نیاز به رسیدگی، تعمیر و یا حتی تعویض دارد. هزینه تعمیر و تعویض این قطعه نیز با توجه به تکولوژی استفاده شده در آن بالا بوده و بر هزینه های جاری خودرو می افزاید.

دنیای خودرو در حال حاضر بیشترین اهمیت را به مصرف سوخت پایین و آلایندگی کمتر داده و این مساله به یکی از بزرگترین اولویت های صنعت خودروسازی تبدیل شده است. با توجه به این مساله به نظر می رسد موتورهای مجهز به توربوشارژر فعلا یکی از گزینه های مناسب موجود بشمار آمده و می بایست نحوه رفتار با آنها و فرهنگ رانندگی ارتقا پیدا نماید. اما در مجموع همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، در صورت استفاده درست از اصلاح فرهنگ رانندگی، این سیستم نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت ایفا نماید. در انتها نظر شما را به نقاط ضعف و قوت اجمالی سیستم توربوشارژر موجود در خودروهای سواری امروزی و نسل جدید جلب می کنیم.


نقاط قوت
مصرف سوخت پایین در صورت استفاده درست و بجا از پدال گاز، قدرت بالاتر تولیدی توسط موتور و پیشرانه و لذت و هیجان رانندگی بالاتر در هنگام حرکت در بزرگراه ها و شتابگیری های سریع


نقاط ضعف
مصرف بالای سوخت در صورت استفاده زیاد و پرفشار از پدال گاز خودرو، هزینه بالا تعمیر و نگهداری قطعات سیستم در صورت بروز مشکلات و خرابی

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

تعویض تایرها در سرما و تنظیم باد

0 (0)  فشار باد و عمق شیارهای لاستیک خودرو به هنگام برف و باران، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما