موتور چهار سیلندر

0
(0)

آشنایی با موتور چهار سیلندر

موتورهای  چهار سیلندر نمونه هایی کوچک و ساده بوده که در بیشتر خودروهای امروزی از آنها استفاده می گردد. این موتورها به منظور صرفه جویی در سوخت طراحی شده و از توانایی های دینامیکی مناسبی برخوردار هستند. صدای تولیدی این موتورها نیز اندکی زیاد بوده و در حین عملکرد اندکی لرزش را به کابین و سرنشینان منتقل می نماید. از نقاط قوت این موتورها می توان به مصرف سوخت بسیار مناسب و پایین، قیمت مناسب و مقرون به صرفه و توانایی تجهیز به سیستم توربوشارژر به منظور افزایش محسوس قدرت و همچنین کاهش مصرف سوخت اشاره کرد. شتاب کم (بجز نمونه های مجهز به توربوشارژر) و همچنین صدای تولیدی زیاد و نرمی کمتر پیشرانه نسبت به موتورهای شش سیلندر خورجینی (V6) نیز از نقاط ضعف اینگونه از موتورها بحساب می آیند. موتورهای چهار سیلندر پر استفاده ترین و متداول ترین پیشرانه های موجود در صنعت خودرو هستند. این موتورها رنج استفاده وسیعی داشته و در خودروهای هاچ بک (Hatchback) و سدان سایز کوچک (Compact Sedan) مانند فورد فیوژن (Ford Fusion) و نیسان آلتیما (Nissan Altima) تا نمونه های شاسی بلند سایز متوسط (Mid Size SUV) مانند هوندا CR-V و تویوتا RAV4 مورد استفاده قرار می گیرند.

موتور 4 سیلندر موتور چهار سیلندر

تا همین چند سال گذشته آرایش و بازه پیشرانه های موجود برای خودروها به این صورت بود که خودرو به صورت استاندارد و در مدل های پایه با یک موتور چهار سیلندر به بازار عرضه می شد و خریداران در صورت تمایل قادر به سفارش یک موتور شش سیلندر خورجینی برای خودروی خود بودند. اما با داغ شدن مبحث مصرف سوخت، در حال حاضر این موتورهای شش سیلندر خورجینی پر مصرف با نمونه های چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر جایگزین شده اند. این موتورها علاوه بر عملکردی تقریبا مشابه با موتورهای شش سیلندر خورجینی، مصرف سوخت به مراتب کمتری از آنها دارند. از شرکت هایی که پایه گذار این امر بودند می توان به خودروسازانی مانند شورولت (Chevrolet) و هیوندای (Hyundai) اشاره نمود. این شرکت ها مدل های مالیبو (Malibu) و سوناتا (Sonata) خود را به این موتورهای توربو مجهز نموده و مصرف خودروهای تولیدی خود را بطرز محسوسی کاهش داده اند. البته این مساله قابل ذکر است که استفاده از این موتورهای چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر گسترش یافته و بر روی خودروهای سدان لوکس نیز نصب می گردند. به عنوان مثال شرکت خودروسازی بسیار مشهور آلمانی بی ام و (BMW) نیز از این موتورها استفاده نموده و موتور شش سیلندر افسانه مدل 328i خود را با یک موتور چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر تعویض نموده است.

نتیجه
برای بسیاری از خریداران موتورهای چهار سیلندر تنفس طبیعی (بدون استفاده از توربوشارژر) کافی بوده و توانایی های لازم و کافی را به آنها ارائه می نماید. برای این دست از خریداران مصرف سوخت مهم ترین عامل و قابلیت خودرو بوده و نیازی به شتابگیری های سریع و ناگهانی ندارند. اما طرفداران سرعت و شتاب بالا می توانند با گذر از موتورهای شش سیلندر قدیمی و پرمصرف، از موتورهای چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر استفاده نموده و لذت رانندگی را با این موتورهای کم مصرف تجربه نمایند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

تعویض تایرها در سرما و تنظیم باد

0 (0)  فشار باد و عمق شیارهای لاستیک خودرو به هنگام برف و باران، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما