چرا هنگام سوختگیری خودرو باید خاموش باشد؟

0
(0)

دکتر کارل کراشنکی کارشناس مسائل علمی در فرایند سوختگیری در جایگاه‌های عرضه محصولات نفتی میگوید که راننده ها هنگام سوختگیری باید خودروی خود را خاموش کند، اما خودروی پشت سر با فاصله کمتر از نیم متر با موتور روشن در صف انتظار می باشد که این کار کمی متعجب به نظر می رسد.

اما در شرایط طبیعی که بخار حاصل سوخت که در فرایند پمپ سوخت به باک خودرو در هوا آزاد می‌شود به هیچ عنوان قابل اشتعال نیست. چرا که برای ایجاد اشتعال تراکم بخار سوخت باید به دو تا هشت درصد هوای اطراف برسد و این تراکم هیچوقت در لحظه‌ سوختگیری بدست نمی‌آید.

image news 23482 چرا هنگام سوختگیری خودرو باید خاموش باشد؟

اما برای تولید آتش به سه جزء یک مثلت یعنی سوخت، اکسید‌کننده یا اکسیژن هوا و گرما یا منبع جرقه نیاز است. بنابراین برای تولید و روشن ماندن آتش تمامی این اجزاء باید به طور پیوسته مهیا شوند.

ایشان می گوید با در نظر گرفتن اینکه در لحظه سوختگیری شما در کنار دو جزء مثلث آتش، یعنی سوخت زیاد موجود در باک و اکسیژن موجود در هوا هستید، پس تنها عامل سوم یعنی جرقه یا گرما برای اشتعال سوخت کافی است.که اولین عامل تولید جرقه را همان مجموعه تولید جرقه برای احتراق سوخت در موتور خودرو می داند، اما مجموعه شمع و سیم‌های انتقال برق در خودرو کاملا عایق هستند و احتمال جرقه در فضای بیرون بسیار اندک است

وی دومین عامل جرقه را در اگزوز خودرو و در منبع کاتالیزور می‌داند، چرا که دمای کاتالیزور هنگام دوران موتور بین 750 تا 900 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.

سومین عامل تولید جرقه در خودرو، پرش ناگهانی برق از پورت‌ها یا ترمینال‌های توزیع برق در قسمت‌های مختلف خودرو است.

حالا شما با در نظر گرفتن شرایط ایجاد جرقه در هنگام سوختگیری خودرو و احتمال آتش سوزی، پس از نظر عقلانی بهتر است تا در لحظه سوختگیری خودرو خود را خاموش کنید و سرنشینان پیاده شوند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

بدترین خودروهای 2017 از نظر مصرف کنندگان

0 (0) برای ما مهم است که بهترین خودروها را شناسایی کنیم؛ اما اطلاع از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما