وینچ و نحوه کارکرد

0
(0)

 وینچ و نحوه کارکرد

وینچ وسیله ای است كه از یك قرقره، كابل بسته شده بر روی آن به همراه قلاب مربوطه و یك گیربكس تشكیل شده است و این سیستم در سه نوع مختلف برقی، هیدرولیك و گاردانی می باشد.
در نوع برقی، به وسایل پیش گفته یك الكتروموتور هم اضافه شده كه نیروی گرداننده این سیستم را تأمین می كند.
در نوع هیدرولیك، این نیرو توسط پمپ هیدرولیكی، كه حركت خود را از گیربكس كمك یا هرزه گرد متصل به آن می گیرد، ایجاد شده كه باعث به حركت درآوردن وینچ می گردد.
نوع گاردانی وینچ نیروی خود را، همان طور كه از نامش پیداست، توسط یك گاردان كه از طرفی متصل به گیربكس كمك است تأمین می كند. و لازم به ذكر است كه از دو نوع دیگر بسیار پرقدرت تر است اما فقط تا وقتی كه موتور اتومبیل روشن باشد قابل استفاده است . مثلا اگر اتومبیلی هنگام عبور از عرض رودخانه از حركت بازماند و به دلیل تماس آب با سیستم برق اتومبیل، موتور آن خاموش شود، وینچ گاردانی و هیدرولیك بلااستفاده می شوند و این یكی از مزیت های وینچ برقی نسبت به دو برادر قدیمی ترش است.

وینچ وینچ و نحوه کارکرد

چگونه می توان، با وینچ كار كرد؟
ساده ترین راهی كه وینچ به كمك اتومبیلی كه بنا به دلایلی مانند چاله عمیق، زمین گلی یا باتلاقی و… از حركت بازمانده می آید، حالتی است كه پس از اتصال كنترل وینچ به محل مربوط، به وسیله اهرمی كه در كنار وینچ قرار گرفته آن را آزاد كرده و می توانیم كابل آن را باز كنیم و سر قلاب كابل را به اتومبیل دیگر و یا درختی كه توان تحمل نیروی وارده را داشته باشد، و یا میله ای مناسب كه در زمین فرورفته باشد ببندیم.
سپس اهرم وینچ را در حالت قفل گذاشته و پس از خلاص كردن دنده خودرو، وینچ را روشن كنیم تا كابل آن توسط نیروی وینچ جمع گردد.
در این حالت خواهیم دید كه اتومبیل از مكانی كه در آن گیر افتاده بود به آهستگی بیرون آمده و بعد از آن می تواند بدون كمك وینچ ادامه مسیر بدهد.
بعضی اوقات از وینچ برای كشیدن خودروی دیگری كه در جایی گیر كرده به همین روش استفاده می شود با این تفاوت كه سر كابل وینچ به اتومبیل گیر افتاده متصل شده و پس از روشن شدن وینچ اتومبیل به سمت وینچ حركت خواهد كرد و در نتیجه از مانع عبور خواهد كرد.
چه وینچی برای چه اتومبیلی مناسب است
كمپانی های زیادی در دنیا وینچ تولید می كنند كه انتخاب مارك آن به سلیقه خریداران مربوط می شود ،ولی هر وینچی ظرفیت خاص خود را داراست. كارخانه های سازنده وینچ را در ظرفیت های مختلف برای اتومبیل های مختلف – بسته به وزن آنها – می سازند.
برای انتخاب صحیح باید وزن خالص خودرو را، كه معمولا بر روی پلاكی كه لای در سمت راننده خودرو نصب شده درج گردیده، در عدد ۵/۱ ضرب كرده و حاصل آن، حداقل ظرفیت وینچی را كه می توان روی این خودرو نصب كرد نشان خواهد داد. مثلا خودرویی كه ۵/۱ تن وزن خالص دارد باید حداقل، از وینچی كه ظرفیت ۲۳۰۰ كیلو را دارد استفاده نماید و برای این منظور می تواند حداقل وینچ ۵۰۰۰ پوندی استفاده نماید. (ظرفیت نوشته شده بر روی وینچ ها معمولا به واحد پوند نوشته می شود كه هر پوند معادل ۴۵۰ گرم می باشد.)
هنگام استفاده از وینچ به چه نكاتی باید توجه داشت
۱- وقتی وینچ در حال كشش است نیروی بسیار زیادی به كابل آن وارد می شود. پس در صورت پاره شدن، كابل فولادی آن مانند شلاقی فولادی عمل خواهد كرد. برای جلوگیری از ایجاد حوادث باید افراد از مسیر كابل دور باشند تا در صورت بریدن آن، كابل رها شده به كسی برخورد نكند چون بسیار خطرناك است.
۲- می توان از یك پتو برای كنترل كابل بریده شده و جلوگیری از پرتاب آن استفاده نمود. به این صورت كه آن را بر روی وسط كابلی كه در حال كشیدن است پهن كنیم.
۳- اگر از درخت برای تكیه گاه وینچ استفاده می كنیم باید موكت، نمد یا تسمه مخصوصی را كه برای این منظور ساخته شده دور تنه درخت قرار داد تا پوسته تنه درخت آسیب نبیند.
استفاده از وینچ و نكات مربوط به آن بسیار مفصل تر از مطالب ذكر شده می باشد و ما فقط در این قسمت قصد معرفی و آشنایی با این وسیله را برای خوانندگان داشتیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

تعویض تایرها در سرما و تنظیم باد

0 (0)  فشار باد و عمق شیارهای لاستیک خودرو به هنگام برف و باران، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما