چگونگی شستشو و نظافت اتومبیل

3.3
(3)

5 1 268x300 چگونگی شستشو و نظافت اتومبیل

میانگین عمری اتومبیل­ها روی جاده، رو به افزایش است که باید آن را مدیون صنایعی دانست که باعث افزایش عمر قطعات می­شوند به طوری که اتومبیل­های امروزی حتّی قابل اعتماد تر از اتومبیل­های یک دهه قبل هستند. 

زمانی نه چندان دور طی مسافتی بالغ بر ۱۶۰ هزار کیلومتر برای یک اتومبیل به گونه­ای بود که به آن اتومبیل قدیمی و کهنه خطاب می­گردید ولی امروزه اتومبیل­های زیادی هستند که حتّی دو برابر این میزان نیز کار کرده بدون آنکه نیازی به تعمیر اساسی داشته باشند و یا فکر اسقاط کردن آنها ذهن دارنده را مشغول کند . 

رنگ، بدنه و قسمت­های مختلفی از داخل کابین اتومبیل نیاز به دو برابر مراقبت بیشتر برای حفظ تازگی و جلای خود دارند . بنابراین یک وسیله نقلیه باید دارای شرایط ویژه­ای باشد تا بتواند ارزش خود را در بازار حفظ کند . برای اینکه یک اتومبیل ارزش خود را حفظ کند چگونه می­بایست از آن نگهداری کرد ؟

اتومبیل­ها کثیف می­شوند ، امّا چیزهایی غیر از آلودگی ممکن است به قسمت بیرون اتومبیل شما بچسبند . مواد آلاینده تولید شده توسط صنایع مختلف، باران­های اسیدی ، حشرات مرده ، شیره درختان و فضولات پرندگان همگی باعث آسیب رساندن جدی به رنگ بدنه اتومبیل می­شوند . امروزه رنگ اتومبیل­های مدرن تماماً توسط یک لایه شفاف پوشانده شده­اند تا محافظت بهتری از آنها به عمل آید آمّا حتّی این لایه نیز که در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید مقاومت بالایی دارد ، می­تواند در اثر مراقبت صحیح ، عمر طولانی­تری در حفظ کیفیت رنگ خودرو داشته باشد لذا توصیه می­شود که همواره بدنه خودروی خود را تمیز و واکس زده نگه داشته و آب و مواد آلاینده را از آن جدا کنید . همین دقت و توجه می­بایست که در داخل کابین اتومبیل نیز رعایت شود چون مثلا روغن سیب­زمینی سرخ کرده، سایر مواد غذایی چربی­دار، عرق بدن و گرد و خاک همگی باعث می­گردند داخل کابین اتومبیل دچار آسیب دیدگی شود . شامپو کردن پوشش پارچه­ای صندلی­ها باعث می­گردد مواد آلاینده­ای که به سطح آنها چسبیده، جدا شود . بعضا از افراد تصور می­کنند از روی شستشوی اتومبیل مطلع هستند ، در اینجا به این افراد توصیه می­شود اطلاعات خود را در این زمینه را فراموش کرده چون به طور مثال از میان اقلامی که در زیر کابین سینک آشپزخانه شما یافت می­شود ، فقط شاید محلول شیشه پاک­کن مناسب تمیز کردن اتومبیل باشد و الباقی به هیچ عنوان مناسب نیستند . برای نمونه محلول­هایی که برای شستشوی ظروف به کار می­روند فقط به درد همان کار می­خورند و بهتر است جهت شستشوی اتومبیل از محلول­هایی که به همین منظور در بازار وجود دارد استفاده کنید. آخرین قسمتی که در اتومبیل می­بایشت به تمیز کردن آن بعد از شستشو بپردازید، شیشه ها هستند . 

اغلب رینگ­های چرخ اسپرت به رنگ نقره­ای هستند و سپس روی آنها لعاب پاشیده­اند لذا جهت تمیز کردن آنها همانند سایر سطوح رنگ شده اتومبیل رفتار کنید . 

برای نظافت صندلی­هایی که دارای پوشش چرم طبیعی هستند می­بایست از تمیزکننده­های مخصوص استفاده کرده و در انتها از روغن­های مخصوص جلا دادن چرم برای تازه نگه داشتن آن بهره ببرید . به طور کاملاً جدی توصیه می­شود از ترکیبات و موتد محافظ که معمولاً براق کننده نیز هستند فقط برای تمیز کردن و جلا دادن جلو داشبورد استفاده کنید و از مالیدن آنها روی غربیلک چرمی فرمان و یا پدال­های پلاستیکی پرهیز کنید چون باعث کاهش چسبندگی دستان شما می­گردند که خطرات جدی را در بر دارد . شستشوی اتومبیل در زیر نور آفتاب باعث می­گردد لکه­هایی که روی بدنه آن به وجود می­آید قبل از آنکه پاک شوند خشک شده و اثر نامطلوبی روی رنگ بدنه ، بگذارد . 

اولین مرحله در شستشوی بدنه خیس کردن آن بوده چون باعث می­گردد حشرات باقی مانده روی بدنه و همین­طور سایر آلاینده­های چسبیده به بدنه جدا شده و تمیز کردن آسان­تر انجام گیرد. 

با ساتفاده از شیلنگ آب و فشار آن سعی کنید آلودگی­ها و از جمله نمک را که به داخل گلگیرها چسبیده­اند، از آن جدا کنید . برای جلوگیری از ترشح و انتشار آلاینده­های روی رینگ­های چرخ به روی بدنه توصیه می­شود ابتدا اقدام به نظافت آنها بنمایید و بعد از شستشوی رینگ­های چرخ حتماً آنها را خشک کنید و اگر قصد پولیش کردن آنها را دارید، این کار را هم زمان با پولیش کردن سایر قطعات رنگی بدنه انجام دهید . در این مرحله اتومبیل آمادگی آن را دارد که مورد شستشوی کامل قرار گیرد و برای شستشو توصیه می­شود از اسفنج­های نرم و یا الیاف پارچه­ای و کتانی نرم استفاده کنید چون در غیر این صورت رنگ بدنه دچار اسیب دیدگی و خراش خوردگی می­شود . برای خشک کردن نیز از پارچه­های مخصوص کتانی نرم استفاده و حتماً شیشه ها را هم از داخل و هم از خارج تمیز کنید .

1 – آلوده و مات بودن چراغ­های جلو که معمولا دارای قاب پلاستیکی هستند ، نه تنها به زیبایی ظاهری اتومبیل لطمه می­زند بلکه خطرناک نیز هست . برای تمیز کردن قاب­های پلاستیکی چراغ­های بزرگ جلو می­توان از پولیش­های مخصوص استفاده کرد که حتی باعث می­گردند چراغ­های کهنه و قدیمی نیز نو به نظر برسند . بهتر است اطراف چراغ­های جلو را قبل از تمیز کردن توسط چسب­های نواری مخصوص بپوشانید تا مانع از آسیب دیدگی بدنه رنگی اتومبیل شوید .

۲ – ابتدا رینگ چرخ و تایر را کاملاً مرطوب کرده و سپس به وسیله اسپری مخصوص یا برس ، اقدام به تمیز کردن آنها بنمائید . استفاده از برس­های نرم باعث می­گردد بتوانید آلاینده­هایی که در نقاطی از رینگ چرخ قرار گرفته و از دید ناپیدا هستند را از بین ببرید که بخش اعظم این آلاینده­ها ذرات لنت ترمز هستند و سپس با آب را بشویید و سپس رینگ­های چرخ را خشک کنید .

3 – در بسیاری از اتومبیل­های امروزی قطعاتی به چشم می­خورد که به نظر قطعه فلزی براق می­رسد ولی آنها چیزی نیستند جز قطعات پلاستیکی دارای پوشش کرومی و یا فلزاتی که دارای پوشش رنگی براق هستند . برای نظافت این قسمت­ها می­بایست از مواد واکسی مخصوص که به مدت فقط چند ثانیه روی آنها قرار می­گیرد استفاده کرد . فلزات بدون پوشش از خود رنگی خاکستری روی پارچه واکس بر جای می­گذارند و اگر چنان چه چنین رنگی روی پارچه قرار نگرفت این بدان معناست که روی آن ماده مخصوصی که جنبه پوششی داشته قرار دارد .

4 – پرداختن به جزئیات استفاده از رده خارج و برس­های مخصوص می­تواند آلاینده­هایی که در درزها و شکاف انباشته شده­اند را از آنها خارج کند . همواره اطمینان از خشک بودن اتومبیل قبل از واکس زدن داشته باشید.

5 – در صورتی که رنگ اتومبیل شما مشکی بوده وظایف نظافت کردن شما دو برابر می­شود و علاوه بر آن نوع پولیش رنگ­های مشکی با سایر رنگ­ها متفاوت است و توصیه می­شود از پولیش­های سیاه رنگ استفاده کنید چون این پولیش­ها هیچ گونه باقی مانده سفید رنگی در درزها و شکاف­ها باقی نمی­گذارند .

6 – چنان­چه از پولیش­های شیمیایی مخصوص استفاده کنید می­توانید مجدداً شفافیت زیادی به رنگ­های کهنه شده بدهید . اتومبیل­هایی که دارای لایه رنگ کیلر هستند که که معمولاً اتومبیل­هایی که بعد از دهه ۱۹۹۰ میلادی ساخته شده­اند دارای این لایه هستند می­بایست از پولیش­هایی استفاده کنند که برچسب عدم آسیب دیدن به لایه رنگ کیلر روی آنها وجود داشته باشد .

۷ – عدم توجه کافی به قطعات پلاستیکی باعث می­گردد که ظاهر آن بسیار زودتر از حد معمول کهنه به نظر برسد . مواد محافظ کننده تا حدودی می­توانند کمک کنند امّا مقاومت چندانی در زیر نور آفتاب ندارند . کرم های مخصوص برای این کار وجود دارند و در ضمن توصیه می­شود که از واکس مخصوص کفش برای این قطعات و جلا دادن به آنها استفاده نکنید .

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

مشخصات روغن موتور

0 (0) اهمیت رنگ روغن موتور رنگ روغن به تنهایی معیاری مناسب جهت تشخیص كیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما