سیستم کنترل سرعت تطبیقی

0
(0)

سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control) یکی از جدیدترین تکنولوژی های استفاده شده در صنعت خودرو بوده و به نوعی فرشته محافظ داخل کابین خودرو محسوب می گردد. سیستم کنترل سرعتی تطبیقی یا ACC در واقع یک نمونه پیشرفته از سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل) موجود در خودروهای بازار است. همه ما با سیستم کنترل سرعت فعلی آشنا هستیم. این سیستم با توجه به کارایی های بسیار زیاد یکی از محبوب ترین و مشهورترین تکنولوژی های استفاده شده در خودرو است. سیستم کنترل سرعت تطبیقی یا ACC پا را از این نیز فراتر نهاده و علاوه بر حفظ سرعت در بالاترین حد تعیین شده، در صورت وجود ترافیک و یا خودرویی با سرعت کمتر در جلو، به صورت اتوماتیک سرعت اقدام به ترمزگیری نموده تا خودرو فاصله مناسب و مجاز با خودروی واقع شده در مسیر را حفظ نماید.

سیستم کنترل سرعت تطبیقی چگونه کار می کند؟
سیستم کنترل سرعت تطبیقی چند سالی است که به صنعت خودروسازی راه پیدا کرده و تعدادی از خودروهای موجود در بازار از آن استفاده می کنند. در همین چند سال نیز نتایج استفاده از آن بسیار مطلوب بوده و در حال حاضر یکی از متداول ترین سیستم های موجود در بین خودروهای تولیدی شرکت هایی مانند بی ام و، مرسدس بنز، آئودی، تویوتا، مزدا، هوندا و لکسوس می باشد. روش استفاده از آن نیز بسیار ساده است. در این سیستم همانند سیستم کروز کنترل معمولی، راننده حداکثر سرعت خودرو را تعیین نموده و سیستم کنترلی رادار مجهز سنسورهای مختلف به کنترل مسیر پرداخته و در صورت نیاز اقدام به شتابگیری و یا ترمزگیری می نماید.

این سنسورها به بررسی ترافیک موجود در جلو خودرو پرداخته و با محاسبه فاصله موجود اقدام به کاهش و افزایش سرعت خودرو می نماید. در صورتیکه سرعت خودروی جلویی کم شده و فاصله آن با خودروی مجهز به سیستم کنترل سرعت تطبیقی کمتر از حد تعریف شده گردد، این سیستم به طور خودکار و بدون احتیاج به دخالت راننده سرعت را کم می نماید. در هنگامی هم که خودروی مزاحم از سر راه کنار رود، سیستم دوباره فعال شده و به صورت اتوماتیک سرعت خودرو را به حداکثر تعریف شده توسط راننده بر می گرداند. این سیستم قابلیت این را داشته که در ترافیک روان و مواقعی که خودروها با فاصله کم با یکدیگر حرکت می کنند نیز به فعالیت خود ادامه داده و مانند یک نمونه خودروی خودران و بدون دخالت راننده در این ترافیک ها حرکت نماید. سیستم کنترل سرعت تطبیقی معمولا همراه با یکی دیگر از سیستم های پیشگیری از تصادف یعنی سیستم جلوگیری برخورد از جلو با ترمز اتوماتیک (Forward Collision Assist with Automatic Brake) همراه بوده و به کنترل سرعت می پردازد. نمونه هایی از این سیستم که در خودروهایی مانند کیا کادنزا (Kia Cadenza) و هیوندای جنسیس (Hyundai Genesis) وجود داشته این قابلیت بسیار کلیدی را نیز دارد که خودرو را به سرعت صفر رسانده و دوباره به سرعت تعیین شده بازگرداند. این سیستم در ترافیک های بسیار سنگین نیز کارآمد بوده و عملکردی مشابه یک خودروی خودران دارد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

بدترین خودروهای 2017 از نظر مصرف کنندگان

0 (0) برای ما مهم است که بهترین خودروها را شناسایی کنیم؛ اما اطلاع از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما